De websites van advocatenkantoren hebben een gedateerd design, zijn niet functioneel ingericht en dragen niet bij aan de marketing en dienstverlening. Daardoor lopen de kantoren klanten mis. Dat blijkt uit een onderzoek van internetbureau Go2People Websites naar de websites van 60 advocatenkantoren in Amsterdam. Slechts acht sites scoren een voldoende, ruim 85% zit onder de maat.
De sites zijn onderworpen aan de websitescan van Go2People Websites waarmee beoordeeld is op een twintigtal technische en marketingpunten. Het onderzoek strekte zich uit tot maatschappen. Websites van éénpitters zijn niet onderzocht.
Een aantal kantoren waarvan de website onder de maat is: Stibbe, Van Doorn CS, Advocatenkollektief Oost, Van Aalst en Daniels Advocaten, De Koning Vergouwen Advocaten en Pellicaan Advocaten.
Kantoren die goed scoorden zijn: Solv Advocaten, Meijers Canatan Advocaten, Hilberts & Van Olden, Abeln Advocaten, Sarfaty Advocaten, Labré Advocaten, Joosten Advocaten en Palthé Oberman.
Wim Feijen (directeur Go2People Websites): “Het eerste wat een potentiële klant van een kantoor ziet, is de website. Deze eerste indruk is belangrijk en moet prikkelen. Binnen een paar seconden maakt iemand de beslissing om wel of niet verder te kijken op de site. In deze luttele seconden ontstaat bij veel van de websites al ruis, omdat ze niet begrijpelijk zijn opgebouwd. Zo staat het logo geregeld op een andere positie dan links bovenin. Daar waar de bezoeker deze wel verwacht. Het navigatiemenu is vaak onoverzichtelijk en niet de duidelijke wegwijzer die het moet zijn. Ook ontbreekt op veel websites de contactinformatie en een concrete beschrijving (pay-off) van de rechtsgebieden.”
Veel advocatenkantoren hebben een rommelige website die niet duidelijk maakt wat het kantoor voor de bezoeker specifiek kan betekenen. Feijen: “Terwijl je juist een begrijpelijke website wilt neerzetten die makkelijk te gebruiken is. Dit creëert vertrouwen en daardoor blijft men ook langer op de website. Essentieel, want zo kun je in contact komen met je bezoekers en een klantrelatie opbouwen. De ideale website maakt direct helder wie je bent en wat je doet, dat zorgt voor rust en vertrouwen bij de bezoekers.”
Feijen noemt het opmerkelijk dat op de onderzochte websites nagenoeg geen gebruik wordt gemaakt van een zogeheten ‘call-to-action’. “Onbegrijpelijk, aangezien het de aanzet is tot een eerste contactmoment met de bezoeker.”
Klik voor het uitgebreide verslag hier.