Zuidas-kantoren blijven aantrekkelijk voor rechtenstudenten en juristen

Bij welk kantoor zouden juristen (ook rechtenstudenten) het liefst willen werken? Bij NautaDutilh. Het bekendste kantoor onder die doelgroep is evenwel Loyens & Loeff.

Delen:

Zuidas-kantoren blijven aantrekkelijk voor rechtenstudenten en juristen - Mr. online
Padelbaan op de Zuidas (foto: Paul Swart/Unsplash)

The Selection Lab vroeg in september dit jaar 3500 rechtenstudenten en professionals in de advocatuur om de vijftig grootste advocatenkantoren in Nederland te rangschikken op populariteit, bekendheid, en inclusiviteit en diversiteit. Ruim een derde (38 procent) zette NautaDutilh op nummer één, gevolgd door Loyens & Loeff (36 procent), De Brauw Blackstone Westbroek (34 procent), Allen & Overy en Stibbe. Houthoff (31 procent) viel met een zesde plek net buiten de top 5.

Bekendste kantoor

Loyens & Loeff doet het ook goed op een ander terrein: het is de meest bekende naam in de branche – 94 procent van de respondenten gaf aan dit kantoor te kennen. Hier scoorde Houthoff beter: het kantoor bemachtigde samen met Stibbe een gedeelde tweede plek met 91 procent, werden gevolgd door Baker McKenzie en De Brauw Blackstone Westbroek (beide 86 procent).

Inclusiviteit en diversiteit

Allen & Overy – dat niet in de top drie staat van meest aantrekkelijke werkgever én bekendheid – scoort wel hoog op inclusiviteit en diversiteit (22 procent). Een tweede plek gaat naar De Brauw Blackstone Westbroek (21 procent), gevolgd door Stibbe (20 procent). Loyens & Loeff en NautaDutilh behaalden een vierde en vijfde plek op de ranglijst met beide 18 procent. De vraag is hoe respondenten überhaupt weten hoe divers en inclusief een advocatenkantoor is, als ze er nooit zijn geweest en als ze het zelfs niet eens van naam kennen.

Staat goed op CV

Joeri Everaers, medeoprichter van The Selection Lab verklaart deze cijfers als volgt. “Waar voorheen menig startende advocaat de welbekende ‘partner track’ volgde, is een verschuiving gaande naar een kortere loopbaan bij een bekend kantoor, gevolgd door een overstap naar de advocatuur binnen het reguliere bedrijfsleven of kleiner kantoor. Logisch dus dat er een grote overlap is tussen de bekendheid van kantoren en de populariteit. Een bekend kantoor staat immers goed op een CV.”

Het onderzoek zal door The Selection Lab vanaf nu ieder jaar worden herhaald. Dit bedrijf biedt assessment software aan waarmee organisaties kunnen achterhalen welke medewerkers het beste passen bij hun organisatie.

Lees meer over:

Meer weten over deze organisatie(s)?

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven