Advocaat in crisistijd

Delen:

Wat is toptennis? Vertrouwen op je eigen kracht en anticiperen op wat de tegenstander. In de advocatuur is dat precies hetzelfde. Alleen, weten advocaten wel wat ze zelf doen en wat de concurrentie precies doet? Interimbestuurder en adviseur Bert Hokken had met deze opening meteen de aandacht van de advocaten die aanwezig waren op het Kluwercongres Advocaat in Crisistijd vorige week woensdag in Rotterdam.

Het is al enige jaren traditie dat Kluwer een congres organiseert tijdens het ABN AMRO tennistoernooi in het Rotterdamse Ahoy en ook dit keer waren er enkele tientallen advocaten op deze combinatie van in- en ontspanning afgekomen. Over het algemeen eenpitters en iets groter. Ze kwamen luisteren naar een juridische update door een tweetal experts op het gebied van arbeidsrecht en financiën en uiteraard kijken naar de nummer 3 van de wereld Roger Federer.

Maar eerst was het de beurt aan Bert Hokken. Vanuit zijn ervaring als directeur van verschillende middelgrote kantoren heeft Hokken een aardig overzicht van hetgeen gebeurt in de markt. Zijn stelling is dat over pakweg een jaar of drie die markt er heel anders uit zal zien en dat heel veel advocaten zich daar nog niet van bewust zijn, laat staan dat zij zich voorbereiden op die nieuwe markt. Hokken verwacht meer concurrentie doordat er op een agressievere wijze geacquireerd gaat worden, bedrijven gaan meer juridisch werk zelf doen, er komt meer concurrentie van rechtsbijstandverzekeraars en van detacheringsbureaus en klanten zullen meer zelf gaan doen middels standaardoplossingen die via internet worden aangeboden.

Hokken verwacht als gevolg hiervan een omzetvermindering en een druk op de tarieven, een vrij dodelijke cocktail: “Op dit moment lees je nog maar heel zelden dat kantoren in de financiële problemen raken, maar ik sluit zeker niet uit dat de komende tijd dat in toenemende mate wel het geval zijn zijn.”

Volgens Hokken ontbreekt het bij veel kantoren aan marktkennis: ze weten niet hoe ze zelf presteren ten opzichte van hun collega’s/concurrenten en ze weten niet hoe hun financiële zaakjes er voor staan: “Heel veel advocaten doen niets aan benchmarking, die varen alleen op intuïtie. Ze weten meestal nog wel wat hun omzet is, maar de winst is vaak één grote ‘black box’.

Refererend aan onderzoek noemde Hokken een aantal factoren waarom bedrijven op de fles gaan, daarmee zijn gehoor een spiegel voorhoudend: te weinig sales gedreven, geen duidelijke strategie, geen focus, geen toekomstvisie, onvoldoende kwaliteit, te lage marges, te zwak management, geen management informatiesysteem, te hoge onttrekkingen, te hoog kostenniveau. Kortom, een gebrek aan strategisch ondernemerschap.

Hokken adviseert advocaten snel te gaan kijken naar hun pricing-model. Uren maal tarief kan niet meer leidend meer zijn. Vaste prijzen zullen snel aan populariteit winnen bij afnemers van juridische diensten. Daarnaast zullen ze ook intern aan de gang moeten. Het moet allemaal veel rationeler en moderner, aldus Hokken die zijn ietwat duizelig geworden gehoor ook nog even afraadde heel erg veel te netwerken (“Ga eens na wat dat nou exact oplevert”).

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven