Advocaat wordt legal trendwatcher

Delen:

PLEIT 2018

Een goede advocaat is de ‘legal trendwatcher’ voor zijn cliënt. Door goed in de gaten te houden wat er maatschappelijk en technologisch speelt kan deze advocaat werkelijk een toegevoegde waarde voor zijn cliënt hebben.

Aldus Sandra van Heukelom, partner bij Pels Rijcken in haar bijdrage in een van de vele mini-symposia tijdens PLEIT 2018, de jaarlijkse kennisdag over ICT voor de juridische praktijk. PLEIT, dat zoals elk jaar wordt georganiseerd door de Lexxyn groep en dit keer plaatsvond op 5 juni in de Fabrique in Utrecht, is elk jaar weer een enorm spektakel waarbij de honderden deelnemers door elkaar krioelen op weg naar seminar of beursvloer.

Zoals ook jaren al het geval is, gingen er veel discussies over de toekomst en het inspelen daarop. En niet voor de eerste keer verzuchtte menig deelnemer dat het misschien eens tijd is om op te houden met praten en gewoon aan de gang te gaan. Of zoals Peter Piepers (Van Doorne) zei toen hem gevraagd werd aan zijn centrale boodschap: “Beginnen!”

More for less

Consultant Hans Schuurman, die de discussie leidde over nieuwe ontwikkelingen in de advocatuur, begon met een tour d’horizon die er op neerkwam dat advocatenkantoren zich moeten voorbereiden op steeds kritischer klanten. Onder het motto ‘more for less’ voorspelt Schuurman een afname in de bestedingen van zo’n 15%. Dat komt volgens hem onder meer door de intensievere prijsonderhandelingen, de wens van bedrijven om zelf meer te gaan doen op basis van kant en klare producten, verdere procesoptimalisatie (legal projectmanagament) zowel bij klant als opdrachtgever, de opmars van legal tech en meer en beter kennismanagement.

Advocaten moeten meer dan ooit zichzelf dwingen af en toe boven de juridisch inhoudelijke materie te gaan staan, zo zei Van Heukelom (Pels). Inlevingsvermogen in de strategie van de klant is belangrijk maar zeker ook inhoudelijke kennis van waar de klant mee bezig is.

Van Heukelom vertelde in dat verband (zij houdt zich onder meer met blockchain bezig) dat zij haar team een week lang op programmeercursus heeft gestuurd. Niet om zelf programmeren te leren maar om  minimaal te begrijpen waar de klant mee bezig is, en om echt de ‘interfacerol’ te kunnen spelen tussen de klant en zijn ambities. “Je kunt niet met verstand over ‘smart contracts’ spreken als je niet weet hoe zo’n ding gemaakt wordt. Door je te verdiepen in de techniek word je een betere gesprekspartner.”

Kant en klaar

Ook het leveren van kant en klare producten waar klanten dan verder zelf mee kunnen werken is een opvallende ontwikkeling, vertelde Van Heukelom: “Wij experimenteren daar nu mee, en in de meeste gevallen schatten we de kosten te laag in. Dat geeft niets, want daar leer je van en de klant is er blij mee. Steeds vaker zullen we gaan factureren op basis van toegevoegde waarde. Dat is dus geen uurtje factuurtje, maar kijken hoeveel waarde we aan een product – dat de klant vervolgens zelf kan implementeren – kunnen toevoegen.

Als uitsmijter formuleerde Van Heukelom een handjevol adviezen voor de advocatuur: “Lift your head up, kijk elke dag 1 uur om je heen, check wat speelt en wat gaat spelen, stel je zelf elke dag de vraag wat dit betekent voor je klant en ga vervolgens daarmee aan de gang.”

PLEIT 2018

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven