Belastingaangifte 2018 doen? Check deze tips

Delen:

Tips belastingaangifte 2018 doen

Ieder jaar moeten Nederlanders aangifte doen voor de belasting. Veel mensen kijken op tegen deze jaarlijkse belastingaangifte, vaak omdat zij niet precies weten wat ze wel en niet waar moeten invullen. Voor de één gaat er meer tijd in zitten dan voor de ander waardoor het wel zo prettig is om te weten waar je moet beginnen en aan welke dingen je moet denken. Heb je je financiële situatie op een rij dan is er zelfs een kans dat je geld terug krijgt. Des te meer reden om er eens goed voor te gaan zitten zodat je je financiële zaken als particulier of zelfstandige (jurist) op de juiste manier geregeld hebt. Lees daarom eerst deze overzichtelijke en snelle tips om je aangifte zo snel mogelijk te kunnen doen.

Controleer alle gegevens

In veel gevallen heeft de Belastingdienst alvast (een deel van) je gegevens ingevuld waar zij toegang tot hebben. In dat geval hoef je slechts alle ingevulde gegevens te controleren en aan te vullen waar nodig. Ben je echter een zelfstandig ondernemer, zoals een freelance jurist, dan moet je je eigen gegevens zoals je inkomen, winst en kosten invullen. Als financieel jurist heb je hier waarschijnlijk wel de nodige kennis van; in alle andere gevallen kun je je boekhouding uitbesteden aan een expert waar je je gegevens op kunt vragen. De meeste boekhouders doen bij aanvraag ook jouw belastingaangifte, waardoor je dus soms zelfs niet eens iets hoeft te doen. Controleer wel samen met hem of haar of alle gegevens kloppen. Wist je dat je online gemakkelijk je eigen boekhouding kunt bijhouden via bijvoorbeeld e-Boekhouden.nl?

Vul de boxen correct in

Ga je zelf aan de slag met je jaarlijkse belastingaangifte dan kun je je aangifte van vorig jaar erbij pakken om te kijken welke gegevens je kunt overnemen. Is er niets veranderd in je bedrijf (behalve de winst of de omzet) dan kun je vrijwel alle gegevens zo kopiëren en plakken. Tel de volgende punten bij elkaar op:

  • Loon uit dienstverband (wanneer dat van toepassing is)
  • Winst uit je onderneming
  • Inkomen uit overige werkzaamheden
  • Inkomen uit een transitievergoeding
  • Inkomen uit sociale uitkeringen en pensioen
  • Inkomen uit lijfrenteproducten
  • Inkomen uit eventuele alimentatie
  • Eigenwoningforfait (wanneer dat van toepassing is)

Natuurlijk mag je hier ook enkele zaken van aftrekken:

  • Betaalde rente over eigen woningschuld, hypotheekrente (geen consumptieve rente)
  • Ondernemersaftrek (wanneer dat van toepassing is)
  • Werknemersaftrek (wanneer dat van toepassing is)
  • Reeds betaalde alimentatie
  • Uitgaven voor inkomensvoorzieningen
  • Overige persoonsgebonden aftrek

In box 2 moet je het belastbaar inkomen uit aanmerkelijk belang invullen, wanneer hier sprake van is. Box 3 wordt gebruikt voor het invullen van belastbaar inkomen uit sparen en beleggen. Ook hierbij geldt: schakel hulp in wanneer je er niet uitkomt. Met een goede boekhouder of het juiste (online) boekhoudprogramma kun je uiteindelijk veel geld besparen.

Verdiep je in aftrekposten

De Belastingdienst kan in sommige gevallen dus al een deel van de gegevens hebben ingevuld. Wanneer we kijken naar de aftrekposten wordt dit niet gedaan. Daarom is het slim om je te verdiepen in de kosten die je kunt aftrekken als bijvoorbeeld zelfstandig jurist. Alle zakelijke kosten die je maakt voor je onderneming of voor/tijdens je werk kun je aftrekken van je omzet. Zakelijke kosten waarmee je te maken kunt krijgen zijn onder andere:

  • adviezen over de levensvatbaarheid van de onderneming
  • inschrijving in het handelsregister
  • huur van bedrijfsruimte
  • briefpapier en ander correspondentiemateriaal
  • inrichting van een kantoor of werkplaats
  • onderhoudskosten
  • reiskosten met het openbaar vervoer

(bron: Belastingdienst)

Zelfstandig juristen zijn relatief vaak verzekerd: mits deze verzekeringen van een zakelijk karakter zijn, mogen ze ook worden afgetrokken als zakelijke kosten. Denk hierbij aan een arbeidsongeschiktheidsverzekering, een rechtsbijstandsverzekering of een inventarisverzekering die je hebt aangevraagd voor je onderneming.

ZZP’ers mogen winst middelen

Als zelfstandig jurist kan het zijn dat je het ene jaar meer verdient dan het andere jaar. Dergelijke schommelingen in de winst vallen met een aangifte extra goed op. Is zo’n verschil nou erg groot, dan kun je een verzoek om middeling indienen bij de Belastingdienst. Dit is een regeling die ook kan worden aangevraagd door mensen die uit het niets werkloos zijn of zelf stoppen met werken. Houd er rekening mee dat je hier wel even voor moet gaan zitten: je moet zelf uitrekenen hoeveel je kunt besparen. Is dit bedrag het waard? Verdiep je dan verder in middelingen en stuur een verzoek in. Het is goed om te weten dat de Belastingdienst dergelijke middelingen nooit zelf verstuurt. Dat betekent dat wanneer je er zelf niet één aanvraagt je ook nooit weet of je er gebruik van kunt maken. Wees dus assertief.

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven