Consumentenrecht, in het leven geroepen omdat de consument in de regel altijd ‘de zwakkere partij’ is als het aankomt op een overeenkomst tussen hem of haar en een professionele partij. Het is bedoeld om een consument meer bescherming te bieden en legt bepaalde rechten (soms ook plichten) vast in het handelsverkeer. Het recht van een consument is enorm breed en beslaat verschillende gebieden, waaronder kwesties binnen de reisbranche, het afsluiten van verzekeringen, het recht op garantie en het kopen op afstand. Op deze manier heb je in een oneerlijke situatie als consument negen van de tien keer iets om op terug te vallen en voorkom je dat er direct een advocaat ingeschakeld dient te worden. Toch niet helemaal zeker of je in je recht staat? Win dan juridisch advies in.
Wat zijn consumentenrechten precies?
Een koop tussen een consument en een professionele partij is een mondelinge of schriftelijke afspraak welke rechten en plichten met zich meebrengt. De koper is verplicht de afgesproken prijs te betalen, de verkoper is verplicht om het product of de dienst te leveren die deugdelijk is. Dit betekent dat het product of de dienst van goede kwaliteit moet zijn. Is dit niet het geval, dan is de verkoper verplicht om hier iets mee te doen. Op deze manier wordt de consument beschermd. Dit is allemaal bij wet vastgelegd. Let wel – consumentenrecht heeft puur betrekking op verkopen tussen consumenten en professionele partijen. Bij een verkoop tussen bedrijven onderling is het consumentenrecht niet van toepassing.
Een van de rechten die consumenten hebben is bedenktijd. Dit houdt in dat een aankoop binnen een bepaalde periode kan worden teruggedraaid wanneer een consument zich bedenkt. Echter is dit niet van toepassing op alle producten. Zo heeft een consument bij de aanschaf van verse of op maat gemaakte producten geen recht op bedenktijd. Kortom, het recht op bedenktijd is niet in alle gevallen van toepassing.
Een ander recht dat de consument heeft is het recht op informatie, met name éérlijke informatie. Dit klinkt misschien als vanzelfsprekend, maar blijkt in de praktijk niet altijd het geval te zijn. Zo kan er in sommige gevallen sprake zijn van misleiding of een agressieve verkoop. Als consument ben je hier dus tegen beschermd.
Los van rechten kan een consument ook plichten hebben. Zo bestaat er bijvoorbeeld de betalingstermijn, die een verkoper zelf mag en kan bepalen en vaak in de algemene voorwaarden of in het contract vermeld staat. Houdt een consument zich niet aan deze verplichting, dan kan de professionele partij een betalingsherinnering sturen. Hier zullen nog geen extra kosten gerekend worden, dit gebeurt pas vanaf de tweede keer. Deze kosten worden incassokosten genoemd en zijn de kosten die de verkoper moet maken om alsnog het bedrag te kunnen innen.
Wat te doen bij onrecht?
Kom je als consument of als verkoper in een situatie terecht waarin jou onrecht wordt aangedaan, dan is het verstandig eerst mondeling of schriftelijk contact op te nemen met de tegenpartij met de intentie om er rechtstreeks uit te komen. Werkt dit niet, zorg er dan voor dat je in contact komt met een professional. Hij is zij kan jou goed bijstaan tijdens dit proces met uiteraard als doel er samen uit te komen.