Dealmakers van de week zijn Claudia van der Most (Dirkzwager) en Claudia Willemsen (Kleertjes.com), die als respectievelijk advocaat en oprichter van Kleertjes.com betrokken waren bij de verkoop van het online baby- en kinderkledingbedrijf aan investeerders Mentha Capital en Comnaar Investments. Willemsen maakt ruimte voor een nieuw aan te stellen algemeen directeur; zelf keert ze terug als creative director en blijft ze 100 procent betrokken als het gezicht van kleertjes.com.


Claudia Willemsen, oprichter Kleertjes.com: “Het hele proces was een ontzettend spannende onderneming, omdat het ‘geheim’ was en vanzelfsprekend ook allemaal nieuw voor mij. Ik heb er enorm veel van geleerd; uiteraard heb ik daarbij ook fouten gemaakt. Zo heb ik bijvoorbeeld geleerd dat je het beste al juridische ondersteuning kunt zoeken voordat je een dergelijk proces instapt en niet tijdens. Mede doordat ik hoogzwanger was tegen de closing aan, heb ik erg veel uit handen moeten geven en dus erg veel vertrouwen moeten hebben. Dat was niet altijd makkelijk. Op zo’n moment ben je wel erg blij met een jurist waar het goed mee klikt. Al tijdens mijn eerste afspraak met haar was er een heel goede klik en die is er nog steeds. Door de aangename samenwerking met Claudia is Dirkzwager nu een vaste relatie. Uiteraard hoop ik hen niet vaak nodig te hebben, maar het geeft wel een goed gevoel dat er zo’n team achter je staat! Bij deze deal is er veel aandacht besteed aan de wijze waarop wij het nieuws van de overname intern gecommuniceerd hebben. Tot mijn aangename verrassing werd de overname goed ontvangen; men begreep dat deze stap eraan zat te komen. Het was onze medewerkers al snel duidelijk dat ik erg veel effort heb gestoken in het vinden van de juiste, passende partij. Elke verandering na de overname werd even met argusogen bekeken, echter bleek al snel dat de constellatie hetzelfde doel voor ogen heeft als de medewerkers. Dat geeft de gewenste rust binnen de organisatie. Achteraf vind ik het erg opmerkelijk dat ik, ondanks het feit dat ik hoogzwanger was, nauwelijks spanning heb gevoeld gedurende het proces. Ik heb ook niet getwijfeld; ik voelde uitsluitend opluchting en overtuiging. Het eerste moment dat ik echt spanning voelde, was op het moment dat het bekend werd gemaakt aan onze medewerkers. Door deze stap te zetten, kan kleertjes.com weer verder op haar groeipad. Zoals verwacht, is de organisatie met de komst van de nieuwe aandeelhouders al aanzienlijk geprofessionaliseerd. Nadat we ‘het huis’ op orde hebben, ligt de wereld aan onze voeten. Dan kun je denken aan internationale expansie en verdere uitbreiding van activiteiten. Voor mijzelf is hier in een enorm leuke rol weg gelegd, ik mag het bedrijf gedurende dit proces adviseren en begeleiden.”
Adviseurs Mentha Capital, Comnaar Investments: JanssenBroekhuysenAdvocaten (Jeroen Bleeker, Pieter Janssen), Sincerius (Joost Siemensma)
Adviseurs Dutch Difference BV: Dirkzwager (Claudia van der Most, Eva Nass, Karen Verkerk), Ernst & Young (Patrick Boertien, Aron de Jong, Janneke van Til)