Dertig vragen over digitaal procederen

Delen:

Foto Shutterstock

In de eerste week dat digitaal procederen verplicht was in asiel- en bewaringszaken kreeg het servicecentrum van de Rechtspraak dertig meldingen binnen van advocaten die hulp nodig hadden bij digitaal procederen. De vragen gingen over problemen met inloggen, uploaden en over juridisch-inhoudelijke kwesties.

De Raad voor de rechtspraak had ook ongeveer dertig meldingen verwacht, zegt een woordvoerster. “Ter vergelijking in de week voor de start van verplicht digitaal procederen in asielzaken waren er 23 meldingen van advocaten bij het Rechtspraak Service Centrum.” Digitaal procederen is sinds 12 juni verplicht in asiel- en bewaringszaken

Het servicecentrum kon de problemen snel verhelpen, bijvoorbeeld door advocaten te vragen hun browser te updaten naar een recente versie. Dit was soms nodig om te kunnen inloggen.

De juridisch getinte vragen gingen bijvoorbeeld over de mogelijkheden voor de nareisprocedure die niet digitaal ingediend kan worden en de mogelijkheden voor het digitaal indienen van verzet.

Er kwamen gemiddeld 65 zaken per dag binnen. In totaal ging het om 430 zaken per week in dit rechtsgebied.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven