Deze wettelijke regels zijn van het belang bij een BV oprichten

Delen:

Nederlanders hebben de smaak van het ondernemen te pakken. Het aantal bedrijven in Nederland blijft namelijk maar toenemen, blijkt uit recente cijfers van het CBS. Dat begon al aan het begin van de coronacrisis en is nu in tijden van personeelstekort en economische crisis nog steeds het geval. 

Bij het oprichten van een eigen onderneming zoals een BV komt van alles kijken. Zo is er een aantal wettelijke regels waar je rekening mee moet houden én zijn er bij een BV oprichten kosten waar je mee te maken krijgt. Meer weten? In dit artikel lees je er alles over.

Waar moet je op letten bij een BV oprichten?

Wanneer je in Nederland een eigen bedrijf begint, kun je kiezen voor verschillende rechtsvormen. Een daarvan is een BV oprichten, oftewel: een besloten vennootschap. Dat is een rechtsvorm met rechtspersoonlijkheid die je in je eentje of met anderen op kunt richten. Hierbij kun je over het algemeen niet aansprakelijk worden gesteld met privévermogen wanneer dat nodig is, bijvoorbeeld in het geval van zakelijke schulden. Het kapitaal van een BV is verdeeld in aandelen die in bezit zijn van aandeelhouders. De aandeelhouders hebben de hoogste macht binnen een besloten vennootschap.

Zij mogen bijvoorbeeld belangrijke beslissingen nemen in en over het bedrijf en ze kunnen recht hebben op een deel van de winst. Verder beschikt een BV over bestuurders die zorgen voor de dagelijkse leiding aan de onderneming; bij kleine BV’s is er vaak maar één bestuurder en dus ook één aandeelhouder aanwezig. Dat zijn allemaal zaken waar je van op de hoogte moet zijn wanneer je besluit een BV op te richten. Dit betreffen namelijk verplichte onderdelen van zo’n bedrijf en moet daarom goed geregeld worden.

Naar de notaris voor een BV oprichten

Om een BV op te richten moet je naar de notaris. De notaris zorgt namelijk voor het samenstellen van een zogeheten notariële akte met daarin de nodige statuten waarin staat welke regels en procedures er gelden voor de rechtspersoon. Ook wordt hierin vermeld waarom de BV is opgericht en wie ervoor verantwoordelijk is. De notaris is meestal ook degene die ervoor zorgt dat de BV wordt ingeschreven in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel; een inschrijving is altijd verplicht voordat je überhaupt zaken gaat doen. Na inschrijving kun je direct aan de slag gaan.

Totdat alle bestuurders zijn ingeschreven in het Handelsregister ben je persoonlijk aansprakelijk mocht je namens de BV in oprichting handelen. Ook de uiteindelijke belanghebbenden moeten worden ingeschreven. Dat gebeurt in het zogeheten UBO-register van de Kamer van Koophandel. Dit soort belanghebbenden zijn bestuurders of mensen die bijvoorbeeld over meer dan 25% van de aandelen binnen een BV beschikken. Wat ook goed is om te weten, is dat je een startkapitaal moet hebben bij de oprichting van je BV. Hoewel dat eerder een flink bedrag moest zijn, is het tegenwoordig voldoende om minimaal 1 eurocent als startkapitaal te hebben of om bepaalde goederen zakelijk in te brengen.

BV oprichten kosten: waar moet je rekening mee houden?

Een BV oprichten brengt meer kosten met zich mee dan wanneer je een eenmanszaak start (bijvoorbeeld als zzp’er). Dat komt omdat je bij een BV oprichten een notaris moet inschakelen. De tarieven hiervoor verschillen per notaris, maar je kunt rekening houden met een gemiddelde tussen de € 500 en € 1000. Daarnaast moet je altijd betalen wanneer je je BV laat inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Hier ben je eenmalig € 75 aan kwijt. Overige kosten van een BV waar je aan kunt denken, zijn de kosten voor het bijhouden van een goede boekhouding, het hebben van een zakelijke rekening en de huur van een bedrijfspand. 

Het is natuurlijk afhankelijk van de branche waarin je werkt of je een eigen pand nodig hebt of niet. Maar: de kosten voor een zakelijke rekening en goede administratie zijn kosten die je over het algemeen wel standaard maakt. Iedere BV moet namelijk jaarstukken opstellen en deponeren bij de Kamer van Koophandel. Gemiddeld liggen de kosten die je voor het laten doen van deze administratie kunt rekenen tussen de € 600 en € 1.800. Andere financiële zaken waar je rekening mee moet houden, betreft natuurlijk de belasting. Een BV moet belastingaangifte doen en BTW afdragen over de behaalde winst. Ook zijn er andere soorten belasting, zoals loonbelasting, vennootbelasting en dividendbelasting van belang binnen een BV.

 

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Ministerie van Justitie en Veiligheid zoekt een

Scroll naar boven