Holla scoort met de Vuelta, DLA Piper met Formule 1

Delen:

Foto: Pixabay

Meeliften op het succes van Max Verstappen en Tom Dumoulin of, op iets bescheidener schaal, de plaatselijke voetbalclub? Daar kunnen advocatenkantoren, net als veel andere bedrijven, veel profijt van hebben. Want sport brengt naamsbekendheid, en het succes van de sporter straalt af op de sponsor en andere zakelijke partners. “Het biedt advocatenkantoren de mogelijkheid om op te vallen tussen andere kantoren,” zegt Ruud van der Knaap, manager voetbal van Sportmarketingbureau Triple Double. “Advocaten maken er nog weinig gebruik van.”

Dat je geen sponsor hoeft te zijn om te profiteren van de faam van een sportevenement blijkt uit het partnerschap van Holla Advocaten met de Ronde van Spanje (de Vuelta). Toen bekend werd dat de Spaanse rittenkoers volgend jaar van start gaat in Utrecht, roken de advocaten van Holla de kans om hun naam te verbinden aan dit prestigieuze wielerevenement, waarvan het Nederlandse traject is gedoopt tot La Vuelta Holanda.

Utrecht, Den Bosch en Breda

Hoe kwam Holla op het idee om legal partner te worden van de Vuelta? “We maken als sectie (internationaal) sportrecht van Holla deel uit

Reinoud van Oeijen (Holla Advocaten)

van BrabantSport, een netwerkorganisatie die Brabant sterker wil maken door sport,” verklaart Reinoud van Oeijen, advocaat-partner bij Holla. “Via dat kanaal is ons gevraagd om te komen praten over La Vuelta Holanda.”

Die koers speelt zich af in de steden Utrecht, Den Bosch en Breda. “Wij zitten van oudsher in Den Bosch en sinds kort ook in Utrecht, dus daar viel alles samen. Mooier kon niet.”

Het juridisch partnerschap houdt in dat Holla verantwoordelijk is voor de juridische begeleiding van de Vuelta. Van Oeijen: “Het gaat in eerste instantie om het raamwerk van de contracten met sponsoren, provincies, gemeenten en dergelijke.”

Succesvolle sporters

Rondemissen met een Holla-sjerp? Belettering op de Vuelta-auto’s? Dat gaat niet gebeuren. Maar Van Oeijen denkt wel dat de Spaanse ronde het kantoor volgend jaar veel publiciteit en dus naamsbekendheid oplevert. “Klanten, ondernemers, iedereen identificeert zich met succesvolle sporters,” betoogt Van Oeijen. “Wielrennen is een belangrijke sport in Nederland, er zijn veel amateurfietsers. Het Nederlandse wielrennen doet het nu goed met renners als Tom Dumoulin, Steven Kruijswijk, Dylan Groenewegen en Matthieu van der Poel. Mensen willen graag bij een winnaar horen. Bovendien is sport een belangrijk onderdeel van het mensenleven.” Het partnerschap is voor Holla geslaagd als de ronde zonder problemen verloopt en veel mensen in Nederland gelukkig zijn met de komst van de Vuelta.

Een mogelijk pijnpuntje: wat doe je als het wielrennen negatief in het nieuws komt, bijvoorbeeld door doping? “Ik denk niet dat dat gebeurt,” antwoordt Van Oeijen. “Natuurlijk is een dopinggeval een smet op het geheel, maar het zal nooit afbreuk doen aan een hele ronde. De Grand Départ vier jaar geleden in Utrecht was een groot volksfeest.”

Formule 1

Een volksfeest zal de Formule 1 in Zandvoort volgend jaar ook zeker worden, als deze autosport na 25 jaar afwezigheid terugkeert in Nederland. Niet verwonderlijk dus dat DLA Piper een persbericht wijdde aan het feit dat het kantoor het Dutch Grand Prix Team heeft

Patrick de Groot (DLA Piper)

geadviseerd. “We proberen sowieso onze eigen successtory’s en deals naar voren te brengen,” zegt marketing adviseur Patrick de Groot. “Soms alleen via social mediakanalen, soms via een persbericht.”

De Groot noemt die profilering logisch gezien de aandacht die er voor Zandvoort is. “We zijn er trots op dat we bij de terugkeer van zo’n groot evenement hebben geadviseerd. Omdat het bij onze doelgroep leeft, is de marketing- en PR-waarde groot.”

Sport verbindt en verbroedert, vervolgt De Groot. “Je kunt je er dus goed mee profileren.” Hij kan zich wel voorstellen dat bij zakelijke dienstverlening een ander type sport beter past, bijvoorbeeld hockey of golf. Maar ook met autosport kan de advocatuur uitstekend aan de weg timmeren. “Door de successen van Max Verstappen heeft de autosport enorm aan populariteit gewonnen bij het grote publiek. Er kijken in Nederland 1,2 miljoen mensen naar de Formule 1.” En al richt DLA Piper zich niet op het grote publiek, de naamsbekendheid is wel belangrijk. DLA Piper is trouwens ook sponsor van voetbalclub AFC die op de Zuidas zit.

Ook advocatenkantoor CMS lift mee op de aandacht voor Zandvoort. Het kantoor heeft vooral werkzaamheden verricht voor de commerciële pijler voor de Formule 1. Zo heeft CMS gezorgd voor de contracten met de zes grootste eventpartners. Ook andere commerciële contracten voor de Formule 1 zijn door CMS begeleid.

Roda JC

Ook het Heerlens advocatenkantoor Sterk Ummelen trad op als sponsor. De naam van het kantoor prijkte eenmalig op het geelzwarte tricot

Ralph Ummelen (Sterk Ummelen Advocaten, foto: Studio Kuckuk)

van voetbalclub Roda JC uit het nabijgelegen Kerkrade. “Dat kwam zo uit in het jaar dat Roda net was gedegradeerd naar de Jupiter League,” vertelt advocaat/partner Ralph Ummelen. “Roda had op dat moment geen shirtsponsor. Wij zaten al jarenlang in de businessclub van Roda, en van mijn compagnon, die in het stichtingsbestuur van Roda JC zat, hoorde ik dat de mogelijkheid bestond om voor een interessant bedrag het shirt per wedstrijd te sponsoren. Het ging ons niet zozeer om het voetbal, maar deze gelegenheid deed zich voor.”

En zo kwam het dat op maandag 9 februari 2015 tijdens de wedstrijd tegen FC Volendam de naam ‘Sterk Ummelen advocaten’ op het Roda-shirt was afgedrukt. “Dat was een goede manier om onze nieuwe maatschap op de kaart te zetten,” vertelt Ummelen. “We hebben dat gecombineerd met een openingsreceptie in de skybox van het stadion. Ik denk wel dat dit voor onze naamsbekendheid effect heeft gehad, er zitten tenslotte duizenden mensen in het stadion. Maar je weet het nooit zeker.”

Kinderen op hockey

Dat laatste beaamt advocaat Sien Smeets (Het Wetshuys Advocaten en Mediators). Het kantoor, met vestigingen in Venlo, Venray en Boxmeer, sponsort maar liefst vijf sportclubs, waaronder de profs van voetbalclub VVV Venlo. “Het gaat erom dat mensen weten dat we er zijn,” zegt Smeets. “Of we er nieuwe zaken door krijgen? Mensen zeggen bijna nooit dat ze ons kennen van een reclamebord langs het sportveld.”

Sien Smeets (Het Wetshuys Advocaten)

Het Wetshuys heeft reclameborden bij vier amateursportverenigingen: de hockeyclubs van Venray en Tegelen en de voetballers van Olympia Boxmeer en SV Blerick. “Ja, hoe begint zoiets? Mijn kinderen en de kinderen van mijn compagnon zitten op hockey. We vonden het leuk om iets te doen voor de club, en bovendien krijg je er naamsbekendheid door.”

Lokale naamsbekendheid is essentieel voor Het Wetshuys, dat zich met de algemene praktijk richt op particulieren en ondernemers in de regio. Smeets: “Bij de voetbalclub komen allerlei verschillende mensen: sommige met goede banen, andere met een uitkering. Bij de hockeyclubs zien we vooral ondernemers.” Dat hockeyclub Venray in alle plaatsen speelt waar Het Wetshuys kantoor houdt, komt extra goed uit.

Van een andere orde is het sponsorcontract met VVV Venlo. Die overeenkomst geeft de advocaten van het Wetshuys het recht om wedstrijden bij te wonen, al of niet in een businesslounge. Maar persoonlijk vindt Smeets de lokale amateurclubs interessanter. “Daar ontmoeten we toch meer onze cliënten.”

Juridische complexiteiten

Uiteraard zijn er nog veel meer advocatenkantoren die hun naam hebben verbonden aan sportclubs. Zoals BHW Advocaten, dat lid is van de businessclub van de Rotterdamse cricket- en voetbalclub VOC, Punt Advocaten dat shirtsponsor was van FC Emmen, Blauw Advocaten dat het team Zondag 7 van de Amsterdamse voetbalvereniging AVV Swift sponsort, Kienhuis Hoving, dat in de nieuwsbrief aandacht besteedt aan de financiering van FC Twente en CMS dat, toen het nog CMS Derks Star Busmann heette, ooit de hockeybond KNHB sponsorde.

Volgens Ruud van der Knaap van Sportmarketingbureau Triple Double (50 werknemers) is voor advocaten vooral de professionele sport interessant, omdat daar steeds vaker rechten in het geding zijn. “Hoe professioneler de sport, hoe meer juridische complexiteiten erbij komen kijken. Wat verkoop ik als club, bond of atleet tegen welke voorwaarden? Het gaat om media, tv-rechten, imagorechten: allemaal complexe juridische kwesties waardoor er in de sport veel behoefte is aan goede juridische dienstverlening. Daardoor komt de advocatuur in contact met de sport, en dat kan zich dan uiten in reclame.”

Zakelijke dienstverleners

De trend is sowieso dat de zakelijke dienstverleners via sport aan de weg timmeren, vervolgt Van der Knaap. Hij noemt de samenwerking tussen softwareontwikkelaar Afas en voetbalclub AZ als voorbeeld. “Afas is net als de advocatuur actief in de B to B-markt. Via het hoofdsponsorschap bij AZ komen ze makkelijker aan tafel bij grote bedrijven in Nederland. Die denken: ‘O, als ze AZ kunnen sponsoren, zullen ze wel een grote partij zijn die te vertrouwen is.’ Dat kan ook in de advocatuur zo werken.”

Van der Knaap noemt sporten als hockey, golf en paardensport een veilige keuze voor de advocatuur. “Als een groot Zuidaskantoor het Concertgebouworkest sponsort, dan vinden mensen dat mooi vanuit maatschappelijke betrokkenheid. Maar als dat kantoor geld in Ajax pompt, dan trekken mensen de wenkbrauwen op: waar geven ze hun geld aan uit?”

Afbreukrisico

Hij kan zich goed voorstellen dat Holla zich aan de Vuelta heeft gecommitteerd. “Die komt door Den Bosch en Utrecht, dus zo wordt op hun vestigingslocaties zichtbaar dat ze sponsor zijn. Zo vallen ze op tussen andere advocatenkantoren.”

Ook snapt hij dat DLA Piper er een persbericht uit gooit over de Formule 1. “Advocatenkantoren zijn commerciële bedrijven die hun successen willen delen. Formule 1 is heel lang weggeweest in Nederland, dus daar zit iedereen op te wachten. En er zitten veel juridische kwesties omheen waar advocaten hun kwaliteiten kunnen laten zien.”

Het afbreukrisico door schandalen zoals supportersrellen, dopinggebruik, matchfixing en krakkemikkige stadions valt volgens Van der Knaap wel mee. “Uit onderzoek blijkt dat consumenten echt wel kunnen onderscheiden wie daarvoor verantwoordelijk is. Als supporters in het shirt van hun club lopen te rellen, is dat vooral heel vervelend voor de club, maar dat straalt niet per se af op de sponsors. Die moeten de communicatie aan de club laten, en stilzitten als ze worden geschoren.”

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven