Tamara Willemse: “Juristen zijn taalpuristen. Tijdens je studie, alle (beroeps)opleidingen en (vakinhoudelijke) cursussen die je volgt, leer je om op de juiste manier te formuleren wat er zich juridisch inhoudelijk tussen mensen afspeelt. Wat is exact de casus, naar welke wetsartikelen kun je dat vertalen en wat is dan het gevolg voor de partijen die daarbij betrokken zijn? Op communicatief vlak leer je als jurist (te) weinig. Zeker als je het afzet tegen de hoeveelheid studiepunten die je op juridisch inhoudelijk vlak door de jaren heen verzamelt. Want: hoe krijg je de vraag achter de vraag boven tafel? Hoe voer je een diepergaand gesprek met een cliënt? Hoe ga je als jurist om met de emoties van cliënten; benoem je die juist wel of niet? Hoe ga je om met lastige gesprekspartners?”
Er is zoveel meer informatie beschikbaar dan de juridisch inhoudelijke, vindt Willemse. “Waarom zegt iemand wat hij zegt, waarom doet iemand wat hij doet? De psychologische aspecten van het menselijk gedrag in communicatie zijn in mijn beleving nog steeds onderbelicht in de juridische wereld. Daarmee bedoel ik gedragspatronen die bepalen wat en hoe iemand iets zegt, wat voor type iemand is, welke rol iemand kiest, hoe het brein bij ieder mens anders functioneert en last but not least: non-verbale communicatie die zichtbaar is in houding en lichaamstaal.”

“Wanneer je als jurist, advocaat of notaris de tien stappen in het boek volgt, kun een meesterlijk contact met de ander bewerkstelligen. Je hebt de tools in handen om te begrijpen wat het effect is van het gedrag van de ander op jou en andersom. Daarnaast beschik je na het lezen van dit boek over praktische vragen die je aan jezelf en de ander kunt stellen. Je leert als het ware een nieuwe taal, om letterlijk en figuurlijk op een ander niveau met je gesprekspartner te communiceren.”