Te mooie cijfers tonen
Als je van plan bent om je bedrijf te verkopen dan zul je kopers zoeken. Zij zullen allemaal, samen met hun adviseurs, in de cijfers van je onderneming duiken. Omdat je graag je bedrijf wilt verkopen denk je er mogelijk over om de cijfers wat mooier te presenteren dan dat ze daadwerkelijk zijn. Doe dit niet. Toon dus vanaf het begin de juiste cijfers. Anders moet je achteraf correcties doen, waardoor de geloofwaardigheid van je propositie af zal nemen.
Te laat een jurist inschakelen
Daarnaast komt het ook nog wel eens voor dat een jurist te laat ingeschakeld wordt in het verkoopproces van een onderneming. Bij de onderhandelingen over de eerste overeenkomst, die eerst nog voorlopig is en ook wel een intentieovereenkomst genoemd wordt, zullen de eerste piketpaaltjes al geslagen worden. Dit moet dus direct goed gebeuren, want later zul je deze paaltjes naar alle waarschijnlijkheid niet meer kunnen verplaatsen. Mogelijk kan dit nog, maar er zal hoe dan ook amper speling zijn.
Geen adviseur inschakelen
Soms wordt een jurist dus te laat ingeschakeld, maar het komt ook zeker voor dat de adviseur juist helemaal niet ingeschakeld wordt. Dat is al helemaal geen goed idee. Bedrijfsovername is namelijk een specialisatie waar adviseurs mee aan de slag zijn om dit te leren. Jij als verkopende partij zult waarschijnlijk helemaal geen ervaring hebben, terwijl je ook nog eens een grote emotionele betrokkenheid hebt. Bovendien zal het verkoopproces afleiden van de bedrijfsvoering. Het inschakelen van een adviseur zal deze problemen oplossen.
Verdrinken in de juridische details
Als je bezig bent met het verkopen van een bedrijf dan moet je het grote plaatje van de overname in je achterhoofd houden. Je zult dus ook zo nu en dan compromissen moeten sluiten, het blijft nou eenmaal een onderhandeling. Toch moet je hier niet te ver in gaan. Door over elk juridisch detail te onderhandelen kun je zomaar van een mug een olifant maken waardoor de verkoop niet meer doorgaat.
Informatie achterhouden
Eigenlijk past dit punt wel een beetje bij het eerste punt. Daar werd de valkuil van te mooie cijfers tonen genoemd, hier gaat het over het achterhouden van informatie. Voordat de overname afgerond wordt moet namelijk alles bespreekbaar zijn. Doe je dit niet dan kunnen negatieve verrassingen na de overname leiden tot claims en een slechte relatie. Bovendien heb je als verkoper een informatieplicht, dus je bent verplicht transparant te zijn.