Maak het persoonlijk
In de meeste gevallen gaat het niet eens zo zeer om de inhoud van het kerstpakket, maar vooral om het feit dat je een blijk van waardering geeft. In de loop der jaren is gebleken dat medewerkers niet zo zeer kijken naar de totale waarde van een kerstgeschenk, maar meer naar de manier waarop je er als werkgever mee omgaat. Bestel je voor iedereen hetzelfde pakket? Dat zou je kunnen doen, uit oogpunt van gelijke behandeling. Maar daarmee maak je het wel minder persoonlijk. Je kunt ook verschillende kerstgeschenken van min of meer gelijke waarde inkopen en dan elke medewerker een op de persoon afgestemd pakket geven. Doe je er vervolgens nog een persoonlijke brief of kaart bij, waarin je echt ingaat op de persoonlijke situatie van de betreffende medewerker, dan zul je zeker waardering oogsten. Natuurlijk is dit voor kleine ondernemingen niet zo heel ingewikkeld, maar wel voor de grotere bedrijven. Toch kun je ook in dat geval deze werkwijze wel hanteren, door bijvoorbeeld afdelingshoofden te vragen om de brieven voor hun directe collega’s op te stellen.
Het mag iets meer zijn
Als je gewend was om een uitje met je personeel te plannen en je durft die gok nu niet te wagen, dan kun je er ook voor kiezen om de waarde van het kerstgeschenk wat te verhogen. Maar kijk ook eens naar de situatie in de afgelopen periode. Hebben je medewerkers er met hun loyale en enthousiaste werkhouding voor gezorgd dat je bedrijf de crisis goed heeft kunnen doorstaan? Dan is dat beslist wat extra waard. Het geven van geschenken in de decembermaand moet geen verplicht nummer zijn, maar een weloverwogen keuze in het kader van een goede personeelsstrategie. Werknemers hebben vaak veel opties om uit te kiezen en door het juiste personeelsbeleid te voeren, kun je ervoor zorgen dat deze werknemers voor jou blijven kiezen. Immers, waarom zou iemand overstappen naar een ander bedrijf, wanneer diegene door de huidige werkgever wordt vertroeteld? Zo zorg je ervoor dat gekwalificeerd personeel zich thuis blijft voelen!