Laurens Linnewiel (Lexence) over ‘tweetrapsraket’ Digital Insurance Group

Delen:

De ‘digitale verzekeringsintermediair’ Digital Insurance Group gaat een meerjarige samenwerkingsovereenkomst aan met branchegenoot Zurich Insurance Group, welke gepaard ging met een financieringsronde van 15 miljoen euro door Zurich en Finch Capital.

Laurens Linnewiel, dealmaker voor Lexence: “Digital Insurance Group is vorig jaar ontstaan middels een fusie tussen twee Europese insurtech ondernemingen, te weten het Zwitserse KNIP en het Nederlandse Komparu. KNIP was werelds eerste digitale verzekeringsbroker en Komparu een vooraanstaand Insurtech onderneming in Nederland. Beide werden ondersteund door toonaangevende venture capital investeerders uit zowel Nederland als de US. Via één van deze venture capital investeerders hebben wij de fusie tussen KNIP en Komparu begeleid, met de totstandkoming van DIG als gevolg. Na de fusie hebben wij DIG geadviseerd in verschillende juridische vraagstukken en zodoende dus ook bij de totstandkoming van deze samenwerkingsovereenkomst met Zurich en de daarmee gepaard gaande investeringsronde. Deze deal was een tweetrapsraket: ten eerste is er een meerjarige samenwerkingsovereenkomst gesloten tussen Digital Insurance Group (DIG) en Zurich Insurance Group (Zurich). DIG zet daarbij haar innovatieve technologie in om Zurich te ondersteunen in het ontwikkelen van mobiele oplossingen, door middel van het optimaliseren van customer data analyses. De samenwerkingsovereenkomst ging daarnaast gepaard met een additionele financieringsronde van vijftien miljoen euro door Zurich en Finch Capital, wat Digital Insurance Group in staat stelt haar verdere wereldwijde groei mogelijk te maken. De combinatie tussen aan de ene kant de meerjarige samenwerking en aan de andere kant de additionele financieringsronde, gaf deze transactie een bijzondere dynamiek waarbij je in elk onderdeel van de transactie de verschillende belangen in het oog moest te houden. Wat vooral bijzonder is aan een cliënt als DIG is de groei die je ze als bedrijf ziet doormaken. De fusie tussen KNIP en Komparu is nu iets langer dan een jaar geleden tot stand gekomen en de groei die er tot nu is gerealiseerd is ongekend. DIG is in die korte tijd uitgegroeid tot een toonaangevende ‘next generation’ technolgiepartner voor onder meer verzekeraars en banken en stelt klanten in staat om de verzekeringservaring volledig mobile te beleven. DIG werkt momenteel met bedrijven in Europa en Latijns-Amerika. Deze transactie gaat zeker bijdragen aan de verdere wereldwijde ontwikkeling van DIG en dat je daar vanaf het allereerste begin bij betrokken bent geweest is bijzonder.”

Adviseurs Digital Insurance Group: Lexence (Wouter Helder, Laurens Linnewiel, Jan Greijdanus, Jurjen Mos), Bureau Brandeis (Sophie van Everdingen, Hans Bousie)

Adviseurs Zurich Insurance Group: DLA Piper (Pieter Paul Terpstra)

Ook een deal te melden? Mail naar deals@mr-magazine.nl

Meer weten over deze organisatie(s)?

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven