MBO bij iBOOD

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Het Management van e-commerce platform iBOOD en de Nederlandse tech investeerder Walvis, opgericht door de familie Fentener van Vlissingen, nemen iBOOD middels een management buy out over van CECONOMY, moederbedrijf van MediaMarkt en Saturn. De sites van iBOOD in de Benelux hebben dagelijks tweehonderdduizend bezoekers.

Pieter Spuijbroek, dealmaker voor De Breij: “We kregen te maken met een competitief verkoopproces waar we in korte tijd onze cliënt moesten helpen knopen door te hakken. Onder de tijdsdruk om in het strak geregisseerde biedingsproces een goede deal uit te onderhandelen met verkopers, onderhandelden we tegelijkertijd met het management over de samenwerking na closing. Daarnaast werd bij iBOOD kort voor de transactie een ondernemingsraad ingesteld, die dus ook bij de transactie betrokken werd en overtuigd moest worden van de voorgenomen stappen. Al met al dus een diverse samenstelling van onderhandelingspartners, waarmee binnen korte tijd op een groot aantal onderwerpen overeenstemming diende te worden bereikt. De bijkomende complexiteiten van het ontvlechten van een dochtermaatschappij uit een groot internationaal concern om zelfstandig verder te kunnen hebben gezorgd voor een meer dan interessante paar zomermaanden. Interessant aan een MBO is onder andere de driehoeksverhouding koper-management-verkoper. Waar een manager vanuit verkopersperspectief een zo hoog mogelijke koopprijs dient te bewerkstelligen, is het tegelijkertijd van groot belang een goede relatie op te bouwen met de potentiële koper. Daarnaast heeft een lagere koopprijs of gunstigere voorwaarden vaak ook direct weerslag op de deal die het management voor zichzelf kan maken met een koper. Er kan dus op bepaalde momenten wat spanning ontstaan tussen de belangen van de betrokken managers. Ik denk dat een van de belangrijkste aspecten van een MBO voor een koper dan ook is zo snel en zo effectief mogelijk te bouwen aan een goede relatie met het managementteam. Je bent behalve in de transactie ook daarna nog voor (hopelijk) lange tijd aan elkaar verbonden, dus het opbouwen van wederzijds vertrouwen is van groot belang. Bovendien zal dit in veel gevallen rechtstreeks weerslag hebben op de kans van slagen in een biedingstraject, waarin de voorkeur van het management voor de ene of de andere partij vaak van groot belang kan zijn. Bijzonder voor mij persoonlijk was dat voormalig partner en oprichter van ons kantoor Joris Boon, die ook voor een groot deel verantwoordelijk is geweest voor mijn opleiding als advocaat, nu in de rol van managing director bij onze cliënt Walvis is begonnen. Van werkgever naar cliënt dus, waarbij dit onze eerste deal was die we samen in deze verhouding hebben gedaan. Na jarenlang een kantoor te hebben gedeeld en intensief samen te hebben gewerkt aan transacties kennen wij elkaar natuurlijk goed, en weten we precies wat we aan elkaar hebben. Dat maakte het schakelen nog een stuk makkelijker en sneller, en voegt toe aan de toch al bijzondere relatie die we met deze cliënt hebben opgebouwd over de afgelopen jaren. De positieve sfeer bij alle partijen en de wil om de deal te maken zorgde ervoor dat de onderhandelingen open en soms hard, maar altijd met wederzijds respect konden plaatsvinden. Als adviseurs onderling hebben we regelmatig goed kunnen lachen met elkaar en eigenlijk steeds compromissen kunnen vinden waardoor het proces zijn snelheid behield. Het was ook leuk om te zien met hoeveel enthousiasme het management uitkeek naar het uitbouwen van de business van iBOOD op zelfstandige basis, wat zeker bijdroeg aan de positieve energie tijdens de deal. Het was behalve een snelle en op momenten spannende dus vooral ook een hele leuke transactie om bij betrokken te mogen zijn, eentje die je graag doet.”

Adviseurs Walvis Participaties: De Breij (Pieter Spuijbroek, Frédérique Richert)

Adviseurs Management iBOOD: Van Campen Liem (Sophie de Mandt-Sprockel, Marc van Campen)

Adviseurs CECONOMY: Houthoff (Guillette van Grinsven)

 

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten.

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl