‘Reputatiemanagement als people business’

Delen:

Paul Stamsnijder

In het kader van de zesdelige lezingencyclus die Van Benthem & Keulen organiseert over de rol van de bedrijfsjurist als strategisch business partner was afgelopen maandag Reputatiemanagement aan de beurt. In de huidige wereld, waar het lijkt dat iedereen zich bezig houdt met het beeld dat anderen van hen hebben, werden de luisteraars meegenomen aan de hand van interessante voorbeelden hoe ook bedrijven vol inzetten op reputatiemanagement.

Paul Stamsnijder (foto), oprichter van de Reputatiegroep en vertrouwd adviseur van bestuurders, toezichthouders, en (communicatie)directeuren, besprak de strijd van bedrijven tussen het argument (de regels, de juristen, formeel) en het sentiment (de verwachtingen, de marketeers, informeel). Dat reputatie aan de ene kant voor een mogelijke onverwachte en negatieve exposure kan zorgen, maar aan de andere kant ook geld kan opbrengen. Op de vraag hoe je als bedrijf hiermee moet omgaan, gaf Paul de volgende tip: “Waak ervoor dat regels niet dominant worden, praat niet over mensen maar met mensen”. Wanneer dan toch een crisis uitbreekt: vorm een team, zorg ervoor dat je alle informatie vergaart, voorkom speculeren, zorg voor eensgezindheid en manage de beschikbare tijd goed.

Crisismanagement

Bernard van der Voort, Corporate Director Legal Affairs en Company Secretary van Royal HaskoningDHV, besprak aan de hand van boeiende praktijkvoorbeelden (die zo uit een film hadden kunnen komen) hoe je praktisch moet omgaan met reputatiemanagement tijdens een crisis. Omdat integriteit (dat Royal HaskongDHV hoog in het vaandel heeft staan) zeer langzaam wordt opgebouwd en binnen één dag verdwenen kan zijn, hebben zij een team opgericht dat direct besluiten kan nemen, zeer gestructureerd te werk gaat en ook door het jaar heen crisismanagement traint.

Het is duidelijk geworden dat een gebeurtenis kan uitgroeien tot een crisis, een crisis kan leiden tot een verslechterde reputatie en een slechte reputatie een bedrijf geld kost. Steeds meer bedrijven voelen de noodzaak om aan reputatiemanagement te doen, maar het is en blijft people’s business. Zoek de mensen op, luister naar ze, ook de ‘stille’ positieve en bescherm en versterk jouw reputatie.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven