Tankstations; hoe veilig zijn ze?

Je staat bij het tankstation en je denkt nog even aan de film die je gisteren hebt gezien. Daar crashte iemand tegen een benzinepomp aan en op het moment van impact ontploft de installatie. We weten dat het een film is en dus fictie. Maar kan een pomp echt ontploffen als je ertegenaan hebt gereden? We weten dat er grote brandstoftanks onder tankstations liggen en dat er brandstof aanwezig is die snel vlam kan vatten. Dus in principe klinkt mogelijk ontploffingsgevaar best logisch. Er staat ook niet voor niets een bordje met ‘niet roken’. Maar zijn er extra veiligheidsmaatregelen genomen om ontploffingsgevaar te voorkomen bij tankstations? En hoe veilig is een tankstation eigenlijk? Wij hebben het uitgezocht!

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Vlamkerende roosters

Uiteraard is het zo dat brandstof vlam kan vatten. Maar hoe wordt ervoor gezorgd dat de vlam niet doorslaat naar de gevoelige delen van de installatie? Door middel van vlamkerende roosters! Vlamkerende roosters zijn geen échte roosters. Het zijn een soort aansluitingen die de vlam dooft en weert, waardoor hij niet door kan slaan naar de tanker. De vlamdovers van TSE zijn allemaal ATEX-geclassificeerd, wat kortgezegd betekent; explosieveilig.

De ondergrondse, stille held

De brandstofopslag zit ondergronds. Hierdoor kun je niet zien wat er aan de hand is. Als er een lek in zit, vind je deze niet zomaar. Gelukkig zijn hier oplossingen voor. De oplossing is een lekdetectiesysteem. Het is een ‘plug en play’ oplossing, die op iedere situatie toe te passen is. Dit systeem is ook weer ATEX-gekeurd en KIWA gecertificeerd. Dit systeem staat ten alle tijden in contact met de meldkamer, waardoor direct actie ondernomen kan worden. Dus mocht er een lek optreden, kan de service verlenende partij direct optreden en het gevaar verhelpen.

Verkeerde brandstof in de opslagtank

Regelmatig worden de brandstoftanks van tankstations bijgevuld. Dit wordt door middel van tankwagens gedaan. Deze tankwagens worden door mensen bestuurd, net zoals dat de brandstofslang handmatig moet worden aangesloten op de tank. Dit kan nog wel eens fout gaan! Want mensen maken fouten. TSE Online heeft hier een oplossing voor ontwikkeld. Door middel van vulbewaking kan de chauffeur niet meer per ongeluk de verkeerde brandstof in de opslagtank bijvullen. Het systeem is kortgezegd ‘de laatste verdedigingslinie van het brandstoftoevoerproces’. Zo sluit je ook het gevaar uit dat de tank leeg gehaald moet worden, omdat er verkeerde vloeistoffen in zitten. Zo wordt de kans op gevaarlijke situaties aanzienlijk verlaagd!

Kortom, tankstations anno 2022 zijn veiliger dan de films doen voorkomen!

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten..

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top