Tijdrovende procedures bottleneck bij werving juristen door publieke sector

De vraag naar juridische professionals rijst de pan uit. Ook de publieke en semipublieke sector kampt met tekorten; zo steeg het aantal legal vacatures in deze branche in het tweede kwartaal van dit jaar met ruim 19% ten opzichte van een kwartaal eerder. Door stroperige procedures staan vacatures vaak ook langer open dan in het bedrijfsleven, ziet Bente van den Eijnden, legal consultant gespecialiseerd in de bemiddeling van interim-professionals bij recruitmentorganisatie Robert Walters.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Aan wat voor professionals is veel behoefte in de publieke en semipublieke sector?
Van den Eijnden: “Er is veel vraag naar gespecialiseerde juristen op het gebied van inkoop en aanbesteding. Het gaat dan ook echt om andere procedures dan in het bedrijfsleven. Deze juristen hebben te maken met constante verandering van de wet- en regelgeving. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwe Omgevingswet die is uitgesteld, maar er binnenkort aankomt. Of aan nieuwe wetgeving op het gebied van energie en milieu. Dat zorgt ervoor dat de vraag naar specialisten constant blijft.

Binnen het onderwijs en gemeenten zie ik een toenemende vraag naar geschillenjuristen op het gebied van bezwaar en beroep. Denk aan professionals die gespecialiseerd zijn in onderwijsrecht of bestuursrecht, die deel kunnen nemen aan hoorzittingen en beslissingen kunnen uitwerken in samenwerking met de commissie. Er wordt vooral gezocht naar professionals met ervaring in dit veld die zelfstandig kunnen werken.

Bij grotere gemeenten zie ik wel dat zij steeds vaker de optie van mediation verkennen, om zo op voorhand het aantal bezwaarschriften en hoorzittingen te beperken. Juristen krijgen bijvoorbeeld een extra opleiding aangeboden om hierin een specialisme te ontwikkelen. Een positieve ontwikkeling.”

Zijn er genoeg professionals binnen de profielen die de publieke sector zoekt?
“Ik merk dat interim-professionals, ondanks dat ze ook soms ergens langer blijven werken, het leuk blijven vinden om regelmatig een overstap te maken. Snel impact maken en direct resultaat zien, dat spreekt hen aan. En wat helpt: vanwege de coronacrisis lukt het nu ook om voor organisaties in Groningen juristen te vinden die in Amsterdam wonen, want ze hoeven misschien nog maar twee keer in de week naar kantoor. Dat is geen hoge drempel meer. Het zoekveld naar interim-professionals wordt daardoor groter, waardoor soms sneller een geschikte jurist is gevonden.”

Waarom duren de wervingsprocessen in de publieke en semipublieke sector langer dan in het bedrijfsleven?
“Wanneer je kijkt naar de overheid en de semipublieke sector, dan hebben zij vaak te maken met aanbestedingsprocessen. Zij mogen niet zeggen ‘wij gaan enkel en alleen met partij X in zee’, maar het wervingsverzoek moet bij meerdere partijen worden uitgezet. Dat kost veel tijd.

Anderzijds, en dat zie je veel bij gemeenten en provincies, werken deze organisaties vaak met bepaalde platformen waarop meerdere partijen zich kunnen inschrijven en professionals kunnen voordragen. Alleen hoor ik in mijn netwerk regelmatig dat zij eigenlijk niet tevreden zijn over die procedures, dat het te lang duurt en dat ze niet de juiste kandidaten krijgen aangeboden. En dan kunnen ze na vier weken de vraag weer opnieuw uitzetten.”

Hoe kan dit sneller en efficiënter?
“Mijn advies aan deze opdrachtgevers is: neem die processen eerder onder de loep en wacht niet twee of drie jaar met het beoordelen hiervan. Het kost wellicht meer tijd aan de voorkant om met één partij efficiënte afspraken te maken, maar op de lange termijn betaalt dit zich uit met het gewenste resultaat: gekwalificeerde kandidaten binnen een afgesproken tijdspanne.”

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten..

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top