Voorzitter beslist op klacht? Nee, de griffier

Delen:

Foto: Pixabay

Komt een klacht tegen een advocaat terecht bij de Raad van Discipline, dat is het in de praktijk de griffier die de ‘kennelijk ongegronde’ klachten selecteert. Zonder nader onderzoek beslist de voorzitter conform, wat ten koste gaat van een zorgvuldige behandeling van de kwestie. Dat is de stelling van Henk Rang in een artikel op de opiniepagina van Mr. “Zo’n beoordeling door één functionaris is lankmoedig tegenover de advocaat.”

In de afgelopen vijf jaar (2012-2017) werd twee derde van de klachten tegenover advocaten ongegrond verklaard. Er is volgens Rang geen goed systeem met duidelijke criteria waaraan uitspraken kunnen worden getoetst, waardoor het oordeel ‘gegrond’ of ‘niet gegrond’ een subjectieve aangelegenheid is. De reden is, aldus Rang, dat de Orden weerstand willen bieden aan een toenemende claimcultuur: aangeklaagde advocaten moeten zo veel mogelijk worden beschermd onevenredig zware uitspraken. Rang: “Grotere zorgvuldigheid, meer waarborgen en ruimere aandacht voor de klager is wenselijk.”

Lees hier het hele opiniestuk.

Lees hier de reactie van Tijn van Osch, voorzitter van de Raad van Discipline Arnhem-Leeuwarden, op het opiniestuk van Henk Rang.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven