Banning wint Gouden Toga

Delen:

De Gouden Toga, de prijs voor de beste personeelsadvertentie van het jaar die jaarlijks door Mr. wordt uitgereikt, gaat dit jaar naar Banning Advocaten. Afgelopen vrijdag reikte Robbert Coops (Schuttelaar & Partners) als voorzitter van de jury de Gouden Toga uit aan Mark Bannenberg, managing partner van Banning. De Gouden Muis, de prijs voor de beste website ging naar NautaDutilh voor hun website www.werkenbijnautadutilh.nl. De Gouden Bef tenslotte, de publieksprijs die wordt toegekend door de bezoekers van www.mr-online.nl was voor Van Traa Advocaten.

Na een welkomstwoord door Mr. hoofdredacteur Michiel van Kleef een inleiding door Jan Loorbach, de aanstaande algemeen deken van de Nederlandse Orde van Advocaten, sprak juryvoorzitter Robbert Coops het juryrapport uit. Coops toonde zich kritisch over een aantal aspecten in het getoonde werk. Zo vind hij het merkwaardig dat in geen enkele van de advertenties de huidige crisis terugkomt. Ook het feit dat advocatuur en notariaat de laatste tijd herhaaldelijk in opspraak is gekomen, wordt door de sector, ook in de arbeidscommunicatie, genegeerd. Coops: Wat dat met personeelsadvertenties te maken heeft? Veel. Want veel advertenties print of op het web hebben een hoog corporate niveau. En juist op dat niveau zou ook in de arbeidsmarktcommunicatie vermeld kunnen worden welke maatschappelijke codes in acht genomen dienen te worden. Welke vormen van maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaam ondernemen of publieke verantwoording spelen daarin een (hoofd)rol. Daarvan is weinig te merken en dat is opmerkelijk omdat juridische adviseurs zich juist op dat terrein zouden moeten willen onderscheiden.

Ook het feit dat in de uitingen de allochtone juristen noch als toekomstige medewerker noch als collega niet tot nauwelijks aan bod komt was de jury opgevallen: Geen juriste met een hoofddoekje te bekennen, geen negroïde sollicitant te zien. Vreemd in een multiculturele samenleving en voor een dito arbeidsmarkt. En dat terwijl vrijwel elk kantoor hoog opgeeft van het belang van het internationale netwerk en de al even internationale opdrachten. Misschien komt het wel omdat de juridische wereld in dat opzicht nog erg traditioneel in elkaar zit.

De constatering was dat in advertenties en sites de cliënten, stakeholders of best practices ontbreken. Coops: Speelt hier bescheidenheid een rol? Of vindt de juridische advieswereld die opvattingen en ervaringen van minder belang dat de eigen status? Het is preken voor eigen parochie, een enkeling niet te na gesproken. Op zo’n manier wordt nog eens het karakter van een old boys (m/v)!) netwerk bevestigd.

Het persbericht vindt u hier.

Mark Bannenberg, Robbert Coops, Michiel van Kleef

Mark Bannenberg samen met Gouden Toga juryvoorzitter Robbert Coops (l) en Mr. hoofdredacteur Michiel van Kleef

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven