De beste tips voor het beschermen van de gegevens van je advocatenkantoor

Er bestaat niet één manier om de gegevens van je advocatenkantoor te beveiligen. Overweeg in plaats daarvan een diepgaande verdediging tegen gegevensbeveiliging die gebruikmaakt van talloze controles en profiteert van de nieuwste juridische technologie.

Delen:

1. Gebruik sterke wachtwoorden

Altijd, ook als je live roulette speelt! Is je wachtwoord eenvoudig en raadbaar, zoals de verjaardag van je dochter of (alsjeblieft nee) “123456”? Gebruik jij bij elke login hetzelfde wachtwoord? Als dat zo is, vorm je zichzelf mogelijk een gemakkelijk doelwit voor hackers. Maak dus echt betere wachtwoorden. Kies voor een betere wachtwoordbeveiliging voor iets complex en lang. Gebruik een tool voor wachtwoordbeheer om ervoor te zorgen dat wachtwoorden veilig blijven en het beheer eenvoudiger te maken (je hoeft ze niet meer te onthouden of op te schrijven; doe dit laatste alstublieft niet).

2. Gebruik een databeveiligingsbeleid

Een verrassende meerderheid van de beveiligingsproblemen begint met eenvoudige gebruikersfouten en niet met technische fouten.

  • Maak een duidelijk, eenvoudig te volgen plan voor gegevensbeveiliging en deel dit met iedereen binnen je bedrijf.
  • Leid werknemers op en dwing procedures af, zoals het gebruik van tweefactorauthenticatie
  • voor logins, waarbij alleen apps worden gebruikt die door het bedrijf zijn gecontroleerd, of een Bring Your Own Device (BYOD)-beleid voor werknemers die hun eigen apparaten gebruiken.

3. Voer beoordelingen uit

Het is gemakkelijk om zwakke punten in de gegevensbeveiliging van je advocatenkantoor over het hoofd te zien als je niet de tijd neemt om deze te controleren. Voer regelmatig audits uit (je kunt dit schema opnemen in het gegevensbeveiligingsbeleid van je bedrijf) om risico’s te identificeren en aan te pakken, zoals ervoor zorgen dat voormalige werknemers geen toegang meer hebben tot juridische bestanden of ervoor zorgen dat controles zoals antivirussoftware en firewalls effectief werken. Als je je beveiliging naar een hoger niveau wilt tillen, overweeg dan certificeringen voor gegevensprivacy. Programma’s zoals de ISO 27001-certificering voor advocatenkantoren kunnen er niet alleen voor zorgen dat je over adequate protocollen beschikt, maar zijn ook aantrekkelijk voor huidige en potentiële klanten.

4. Train je personeel

Ga er niet van uit dat iedereen weet hoe je een phishing-e-mail over bijvoorbeeld Roulette Lobby kunt herkennen en vermijden. Ga de dialoog aan en blijf medewerkers trainen om onbedoelde gebruikersfouten te voorkomen en best practices voor gegevensbeveiliging van advocatenkantoren te bevorderen. Vereisen dat er training wordt gevolgd bij indiensttreding en daarna periodiek (meestal één keer per jaar). Middelen zoals CLE’s voor gegevensprivacy kunnen je bedrijf ook helpen risico’s te begrijpen en oplossingen te implementeren om deze te beheersen.

5. Plan voor het ergste

Hoe graag je datalekken ook hoopt te voorkomen (en het risico ervan actief te beperken), je moet weten wat je gaat doen als het toch gebeurt, voordat het gebeurt.

  • Maak een plan voor wat je moet doen in het geval van een datalek: Het plan moet gedetailleerd beschrijven wat er onmiddellijk moet gebeuren op het gebied van communicatie, het wijzigen van wachtwoorden en het melden (aan getroffen personen of regelgevende instanties) als er ongeoorloofde toegang tot je gegevens is.
  • Test het plan: Datalekken mogen niet aan het giswerk worden overgelaten in geval van een probleem.

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven