De Big Data Race: leren van de leiders in datacommercialisering

Delen:

191118_BWN_Depositphotos_41115051_s-2019

Een nieuw rapport van Simmons & Simmons heeft aangetoond hoe TMT-marktleiders de kracht van hun data gebruiken om commercieel succes te bevorderen.

Simmons ondervroeg wereldwijd 358 respondenten van TMT-bedrijven met een omzet variërend van $100 miljoen tot $1 miljard en bracht daarbij marktleiders en achterblijvers in kaart, waarbij de belangrijkste elementen van datacommercialiseringstrategie die naar voren kwamen werden geanalyseerd.

Een toekomstbestendige strategie

Het onderzoek van Simmons toonde aan dat ruim een kwart (78%) van de TMT-bedrijven beschikt over projecten op het gebied van datacommercialisering. Toen deze cijfers werden opgesplitst in ‘leiders’ en ‘achterblijvers’, ontdekte het bedrijf dat 100% van de leiders in de sector strategieën voor de commercialisering van data had ontwikkeld, terwijl slechts 13% van de achterblijvers dat had gedaan.

Intelligente infrastructuur

De mate waarin bedrijven hun technologie en infrastructuur hadden geoptimaliseerd om de commercialisering van data te ondersteunen, was ook een belangrijke factor. Slechts 30% van de leiders in de sector heeft de ontwikkeling van hun data-analysesoftware uitbesteed, ten opzichte van de helft (48%) van de achterblijvers in de sector, waaruit blijkt dat er sprake is van een duidelijk investeringsrendement wanneer het gaat om de ontwikkeling van in-house analytics.

Talent van de volgende generatie

Simmons ontdekte dat de kracht van mensen essentieel is voor bedrijven die de waarde van data willen benutten; 66% van de respondenten rekruteerde actief mensen met gespecialiseerde data skills op het moment dat dit gevraagd werd.

Het is dan ook niet verrassend dat leiders in de sector twee keer zo vaak over de vaardigheden beschikten die nodig zijn om te voldoen aan de data vereisten: 90% ten opzichte van slechts 42% van achterblijvers. Deze ongelijkheid wijst op een ‘datatweedeling’ waarbij bedrijven die hun commercialiseringsinspanningen op een laag pitje zetten, verder achterop raken omdat ze moeite hebben om talent aan te trekken.

Data bestuursagenda

Data stewardship is een belangrijk onderdeel van de AVG en Simmons heeft vastgesteld dat 64% van de bedrijven een persoon heeft die verantwoordelijk is voor data en die in de raad van bestuur zit of aan de raad van bestuur rapporteert. Onder de leiders in de sector is dit cijfer 97%, wat aantoont dat directe betrokkenheid van het bestuur bij het gebruik van data de groei van het bedrijf kan stimuleren.

Samenwerken aan context

De leiders in de TMT-sector presteren beter dan de markt omdat ze op zoek zijn naar voordelige relaties met partners buiten de sector. De kans is groter dat de best presterende bedrijven samen zullen werken met betalingsverwerkers (25%) en sociale-mediabedrijven (32%) in een poging om hun data aan te vullen. Omgekeerd kiest bijna de helft (48%) van de achterblijvers ervoor om zich in plaats daarvan met concurrenten in te laten, waardoor de context die zij kunnen bereiken wordt beperkt.

Overwinnen van de traagheid van regelgeving

Recente zaken waarin bedrijven schuldig zijn bevonden aan schending van de bescherming van data van de consument, hebben ertoe geleid dat sommige bedrijven data bevroren. Slechts 31% van de respondenten gaf aan dat ze de afgelopen twee jaar hun communicatie met klanten over het verzamelen en gebruiken van data hadden geactualiseerd, hoewel 32% zei dat ze financiële stimulansen bieden en 40% een meer gepersonaliseerde dienst aanbiedt om het delen van data te stimuleren.

Alex Brown, Global Head van de TMT Sector bij Simmons & Simmons, zei: “De noodzaak om de commerciële waarde van data te ontsluiten is nog nooit zo groot geweest. Uit dit rapport is echter gebleken dat meer dan een vijfde van de TMT-bedrijven niet optimaal gebruik maakt van hun data. Als de data op de juiste wijze worden samengesteld en geanalyseerd, kunnen ze een transformerende impact hebben op de bedrijfsstrategie en een leidraad vormen voor het leveren van op inzicht gebaseerde verbeteringen voor zowel het bedrijf als de consument.”

Lees meer over:

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven