De Commissie Notariaat behandelt klachten van consumenten tegen notarissen. Van de 60 behandelde zaken zijn er in 34 in 2023 ingediend, blijkt uit het jaarverslag. De meeste geschillen gingen onder meer over de kwaliteit van de dienstverlening, het handelen van de notaris en de (hoogte van de) declaratie van de notaris. In 36 zaken deed de commissie een einduitspraak. Daarbij is twaalf keer de klant (deels) in het gelijk gesteld. Aan het einde van 2023 stonden er nog dertien zaken open om door te behandelen.
Zaken tegen ondernemers
Van de vier zaken die de Commissie Notariaat Zakelijk vorig jaar behandelde, is er slechts één daadwerkelijk in 2023 ingediend. Het gaat hierbij om zaken van notarissen tegen ondernemers en andersom. De commissie heeft vorig jaar twee keer een einduitspraak gedaan. In één geval kreeg de cliënt (deels) gelijk, in de andere zaak kreeg de cliënt ongelijk. Aan het einde van het jaar stond nog een zaak open om in 2024 door te behandelen.
Schadevergoeding
Het notariaat is sinds maart 2013 aangesloten bij de Geschillencommissie. Cliënten kunnen hier op een laagdrempelige wijze geschillen voorleggen over de kwaliteit van dienstverlening van de notaris, hoogte van declaraties en een schadevergoeding vragen tot 10.000 euro. Ook de notaris kan bij openstaande declaraties een beroep doen op de Geschillencommissie. Is in dat geval de cliënt een consument, dan dient deze wel in te stemmen met behandeling van het geschil door de Geschillencommissie.