Onlangs is door Eversheds International het rapport ‘Het advocatenkantoor van de 21ste eeuw – de cliëntrevolutie’ gepubliceerd. Onderzoek is uitgevoerd onder 130 General Counsels en 80 partners wereldwijd. Gebleken is dat grote advocatenkantoren in snel tempo moeten moderniseren als zij geen terrein willen verliezen aan de interne juridische afdelingen van bedrijven. Ook is vastgesteld dat de recessie een blijvende impact heeft op de sector en dat opkomende markten in Oost-Europa een belangrijke nieuwe trekker zijn voor de internationale advocatuur.
Grote advocatenkantoren hebben met een nieuwe realiteit te maken. Opvallend is de toenemende status en professionaliteit van bedrijfsjuristen. Driekwart van de General Counsels zegt dat ze nu een meer senior commercieel adviserende rol spelen binnen hun organisatie dan voor de recessie, terwijl meer dan de helft de aandacht meer dan voorheen richt op het ondernemingsbestuur. Een andere belangrijke factor achter verandering is technologie. Meer dan de helft van ondervraagden maakt gebruik van technologie om juridische diensten op een efficiëntere manier te leveren. Ongeveer 75% gelooft dat ‘toegevoegde waarde’ en ‘efficiëntie’ de twee doorslaggevende factoren zijn die cliënten van hun juridische partners verlangen.
Volgens de ondervraagden zal de recessie een blijvende impact op de sector hebben. Dit blijkt onder andere uit het feit dat er anders naar topadvocatenkantoren, de zogenaamde ‘magic circle’, wordt gekeken. Veel cliënten en partners beschouwen dit begrip inmiddels als achterhaald. Overigens vindt het overgrote deel de herziening van de traditionele hiërarchie van het advocatenkantoor een positieve ontwikkeling op de markt. Globalisering en in het bijzonder de verschuiving van business naar Oost-Europa zijn ook belangrijke oorzaken voor marktveranderingen. Veel internationale advocatenkantoren overwegen dan ook om hun hoofdkantoor van West- naar Oost-Europa te verplaatsen.
Volgens Eversheds chief executive Bryan Hughes blijkt uit het onderzoek ook dat de traditionele manier van het berekenen van uurtarieven steeds meer onder vuur ligt. “Tweederde van de General Counsels eist lagere tarieven van hun externe advocaten en bijna de helft van de partners erkent dat dit de belangrijkste prioriteit is van hun cliënten. Desondanks werkt slechts een kwart van de partners met verlaagde tarieven. Dat toont aan dat grote kantoren moeten moderniseren en meer waar voor het geld moeten leveren, bijvoorbeeld door extra diensten te leveren zoals gratis gedetacheerden. Deze veranderingen zouden volgens eerdere voorspellingen in de komende tien jaar plaatsvinden, maar zijn nu al een feit. Ik verwacht dat alleen die kantoren die reageren op de trends uit het rapport daarvan de vruchten zullen plukken.”
In Nederland wordt momenteel door Boer & Croon in opdracht van Eversheds Faasen ook een onderzoek uitgevoerd onder een zeer groot aantal General Counsels. Vooral de relatie tussen de General Counsels en de ‘business’ staat hierbij centraal. Eversheds verwacht dat, gezien de veranderende rol van General Counsels binnen de bedrijven, sprake zal zijn van een nieuw soort ondersteuning voor advocatenkantoren. De uitkomsten worden na de zomer gepresenteerd.