José-Allan Kamal: veel positieve ervaringen met online onderwijs, en tips

Delen:

Universiteiten zijn in een rap tempo gedigitaliseerd door de coronacrisis. In maart sloten zij de fysieke deur en gingen online verder. Dat heeft ingrijpende gevolgen gehad voor studenten. In dit artikel ga ik in op hoe ik deze veranderingen heb ervaren met een focus op tentamens, tutorials en hoorcolleges.

Om te beginnen de tentaminering. Fysieke tentamens werden openboektentamens in digitale vorm. Terugkijkend ben ik erg positief hierover. Een groot voordeel is dat je je veel meer kunt richten op het toepassen van het recht in plaats van op het reproduceren van kennis. Je mag de literatuur er namelijk bij houden en kunt dus de kennis makkelijk opzoeken. Bij het studeren voor het tentamen hoef je dan veel minder tijd te besteden aan kennis stampen en kun je die extra tijd besteden aan hoe het recht toegepast moet worden. Persoonlijk heb ik die extra tijd gestoken in het maken van extra oefententamens waardoor ik de toepassing van het recht beter begreep. Kortom, online tentaminering in coronatijden is positief geweest voor mij.

De tutorials, ook wel werkgroepen of bijeenkomsten genoemd, waren minder fijn in digitale vorm. Van een incidentele digitale tutorial kun je geen langdurige last hebben maar wanneer je gehele blokken alleen maar digitale tutorials hebt, merk je toch wel de tekortkomingen ten opzichte van de fysieke vorm. Op het gebied van non-verbale communicatie zie je bijvoorbeeld elkaars handgebaren en andere lichaamstaal veel minder. Ook is het vermoeiender om urenlang op je beeldscherm te moeten kijken om je medestudenten te zien in vergelijking met in een lokaal zitten en dan om je heen kijken. Digitale interactie mist toch wel een stukje menselijkheid en maakt daarmee de digitale tutorial van mindere kwaliteit dan de fysieke vorm. Toch hebben digitale tutorials ook voordelen, namelijk wanneer ze worden opgenomen. Je kunt dan zelf bepalen wanneer je ze terugkijkt en je kunt terugspoelen wanneer je een concept minder goed hebt begrepen. Een goede stap zou daarom zijn om digitale tutorials voortaan op te nemen en beschikbaar te stellen.

Wat betreft hoorcolleges: deze werden voor de meeste vakken al online aangeboden en veel studenten bekeken die toch al vaak thuis. Wel merkte ik dat docenten de hoorcolleges van vorig jaar aanboden in plaats van nieuwe op te nemen. Maar dat is te begrijpen omdat de te behandelen stof van vakken vaak grotendeels overeenkomt met die van de voorgaande jaren. Nieuwe hoorcolleges zouden dan geen toegevoegde waarde bieden. Ik heb de hoorcolleges eigenlijk niet echt als anders ervaren dan voor de coronacrisis.

Als afsluiting wil ik vermelden dat mijn ervaringen zijn gebaseerd op vakken gevolgd aan de faculteit Rechtsgeleerdheid van Maastricht University. Ik realiseer mij dat er onderlinge verschillen zitten tussen zowel rechtenfaculteiten als vakken, waardoor andere studenten een andere ervaring kunnen hebben gehad.

 

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven