TIQ Time ondervroeg enkele advocatenkantoren over digitale veranderingen in de advocatuur, hoe ze daarmee omgaan en hoe ze de toekomst zien voor hun branche. Kantoren die meededen waren onder andere DLA Piper, AKD en Houthoff.
Coronapandemie
Duidelijk is dat de coronapandemie de digitalisering van kantoren enorm heeft versneld. Daarbij kan worden gedacht aan tools voor directe toegang zoals datarooms en webinars en het werken op afstand. Joost Reynvaan (hoofd IT, AKD) zegt hierover: “De pandemie bracht een versnelling teweeg in digitalisering van onze bedrijfsvoering. We hadden toegang nodig tot alle informatie en kennis, vanaf iedere denkbare werkplek. In een korte periode is veel software geïntroduceerd die nu niet meer weg is te denken binnen ons kantoor.”
Artificial Intelligence
De grote aanjager voor tal van interne en externe werkwijzen is AI. “Wie deze nieuwe technieken het meest efficiënt adopteert loopt voorop”, stellen de onderzoekers. ”Creativiteit en strategisch denken nemen toe in belang, vooral nu AI steeds meer ‘standaard’ dienstverlening overneemt.” Volgens David Huston, Head of Operational Excellence (DLA Piper) zijn in de advocatuur de mogelijkheden en kansen nog nooit zo groot geweest om met digitale technologie cliënten beter van dienst te zijn. “Kantoren concurreren niet meer met wie de beste software voor bepaalde taken aanschaft en implementeert. Er wordt nu geconcurreerd om te zien wie de nieuwe technologie het meest effectief adopteert en in de organisatie implementeert. Met als doel een betere dienstverlening aan de cliënt.”
Een ander inzicht is dat cliënten om dezelfde dienstverlening vragen, maar voor minder. Het gaat daarbij om het sneller vindbaar maken van literatuur, jurisprudentie en dossiers met inzet van techniek in plaats van mensen. Sanne Knopper (advocaat Privacy, Innovatie en Ondernemingsrecht, De Roos Advocaten): “Taken die voorheen veel tijd van juniors in beslag namen en weinig leerwaarde boden, kunnen met behulp van AI efficiënter worden uitgevoerd.”
Implementatie
Verder ontdekten de onderzoekers dat bij de jongere generatie advocaten de wens om een positieve impact te maken toeneemt, evenals het belang van duurzaamheid, ondernemersgeest en ownership. “Een belangrijke voorwaarde voor succesvolle implementatie is dat je het hele kantoor meeneemt en oplossingen in de praktijk toetst”, zegt Klaas Roelof Hofman (Head of Clients & Markets, AKD). “Wat is de behoefte in de praktijk, waar kun je verbeteren en versnellen? Toetsing en betrokkenheid vanuit de praktijk met goede support vanuit communicatie en learning & development, is essentieel voor een succesvol traject.”
Uitgebreider deze interviews lezen? Klik hier voor het onderzoek van TIQ Time: Kansen en uitdagingen van digitalisering in de advocatuur