Frankrijk introduceert een milieulabel voor kleding. Door middel van een label zullen bedrijven de consument inzicht moeten verschaffen in de ecologische voetafdruk van hun producten. De insteek van het initiatief is vergelijkbaar met die van de inmiddels welbekende energielabels op elektronische apparaten, en zal naar verwachting volgend jaar worden ingevoerd.
De kledingindustrie wordt, na de olie- en gasindustrie, beschouwd als de meest vervuilende industrie ter wereld. Hoe moeilijk het ook is om dit exact vast te stellen, is de industrie volgens de VN verantwoordelijk voor tien procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, en voor een significant deel van het waterverbruik en de afvalproductie. De Franse overheidsinstantie voor milieu en energiebeheer, ADEME, vindt dat het informeren van de consument cruciaal is om deze vervuiling te verminderen. Verschillende onderzoeken wijzen er immers op dat veel consumenten bereid zijn om rekening te houden met de ecologische impact van hun koopgedrag, mits ze voldoende worden geïnformeerd.
Het label zou het einde kunnen inluiden van greenwashing: bedrijven die zich milieubewuster en verantwoordelijker doen voorkomen dan ze daadwerkelijk zijn. Zo zetten bedrijven misleidende berichtgeving in, over bijvoorbeeld ‘duurzamere’ grondstoffen of schonere productieprocessen, om een milieuvriendelijk imago te schetsen. De realiteit binnen de sector ziet er echter minder rooskleurig uit. Niet duurzaamheid maar juist ultra fast fashion is de trend. Grote webshops produceren ongekende hoeveelheden goedkope kleding, die niet zijn gemaakt om lang mee te gaan, en weten deze wereldwijd te leveren aan consumenten op een tempo dat onmogelijk was voor de opkomst van e-commerce.