Mark Rutte lapt regels aan zijn laars

Delen:

In een persconferentie heeft Mark Rutte zich uitgelaten over de vouchers die ter compensatie worden aangeboden aan consumenten. Nederland blijft deze vouchers toestaan terwijl dit in strijd is met Europese regelgeving.

Consumenten hebben volgens EU-verordening 216/2004 recht op een alternatie vlucht of geld terug als de vlucht wordt geannuleerd. Europese verordeningen hebben rechtstreekse werking in de lidstaten en hoeven niet geïmplementeerd te worden. Nu er door het coronavirus duizenden vluchten zijn geannuleerd, zouden al deze reizigers hun geld terug moeten krijgen. Echter, de luchtvaartmaatschappijen bieden vouchers aan ter compensatie. Hiermee wordt de financiële schade voor de maatschappijen beperkt. De regels worden normaal gesproken gehandhaafd door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De ILT staat onder verantwoordelijkheid van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft de ILT bevolen om niet te handhaven. Hiermee wordt er in strijd gehandeld met artikel 8 van deze verordening. Bij schending van Europese regelgeving door de lidstaten wordt er gehandhaafd door de Europese Commissie. Alleen heeft zij nog geen procedure gestart bij het Europese Hof van Justitie tegen Nederland.

Door het negeren van de Europese verordening raakt Nederland zijn geloofwaardigheid kwijt in Europa. Onlangs heeft Nederland de Zuid-Europese landen erop aangesproken dat zij de financiële regels moeten naleven. Dit is erg hypocriet nu Nederland zelf ook de Europese regels niet naleeft. Consumenten zijn nu de dupe van het gebrek aan gehoorzaamheid. Dezelfde consumenten krijgen wel elke week van Rutte te horen dat zij zich aan de coronaregels moeten houden. Dit is tegenstrijdig en werkt niet motiverend.

Natuurlijk snap ik dat de financiële gevolgen desastreus kunnen zijn. Als de luchtvaartmaatschappijen elke consument moet terugbetalen, is een faillissement niet uitgesloten. Rutte vraagt daarom ook naar solidariteit met de maatschappijen. Een logische uitspraak van hem aangezien de Nederlandse overheid een belang van 12,68% heeft in Air France-KLM. Dit zou alleen niet rechtvaardig zijn tegenover de consument. De verwachting is dat de prijzen van vliegtickets na de coronacrisis omhooggaan. Dit betekent naar alle waarschijnlijkheid dat je naast je voucher nog extra geld moet bijleggen om te kunnen vliegen. Nu de coronacrisis al veel financiële schade heeft aangericht, moeten consumenten de mogelijkheid krijgen om hun geld terug te krijgen. Het is dan aan overheden om de luchtvaartmaatschappijen te redden mocht een faillissement op de loer liggen.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven