Nieuwe privacywet leidt tot duizenden klachten

Delen:

Foto: Pixabay

Bij toezichthouders in de EU-landen zijn de afgelopen acht maanden meer dan 95 duizend klachten binnengekomen over schending van de Europese wet voor privacy- en gegevensbescherming. De klachten gaan vooral over telemarketing, reclamemails en videosurveillance. Er lopen in de EU meer dan tweehonderd onderzoeken. In Nederland lijkt het goed te gaan, hoewel veel mensen zich zorgen maken over de bescherming van hun privacy.

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR of AVG) werd op 25 mei 2018 van kracht. De wetgeving verplicht overheden, bedrijven en andere organisaties aan te tonen welke persoonsgegevens ze verzamelen en hoe die worden gebruikt en beveiligd. Toezichthouders, in Nederland de Autoriteit Persoonsgegevens, kunnen boetes tot 4 procent van de wereldwijde omzet opleggen.

Vijf EU-landen (Portugal, Bulgarije, Griekenland, Slovenië en Tsjechië) hebben hun wetgeving nog niet op orde, meldt de Europese Commissie. Die stelt in een verklaring dat het schandaal met Facebook en Cambridge Analytica en de recente datalekken aantonen dat niet alleen de bescherming van privacy op het spel staat, maar ook die van de democratie.

De Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens (AP) meldt dat alle gecontroleerde Nederlandse banken en verzekeraars waarvoor de AVG geldt, een functionaris gegevensbescherming (FG) hebben aangesteld. Zij hebben ook de contactgegevens van hun FG op een juiste manier gepubliceerd op hun website. Dit is het resultaat van een onderzoek onder 45 banken en 93 verzekeraars. Het onderzoek maakte deel uit van een serie onderzoeken door de AP bij verschillende soorten organisaties naar de naleving van vereisten uit de privacywetgeving.

Zo heeft de Autoriteit Persoonsgegevens bij dertig private organisaties opgevraagd welke afspraken zij hebben met andere partijen wanneer die voor hen persoonsgegevens verwerken. Volgens de Europese privacyregels moeten deze afspraken zijn vastgelegd in een ‘verwerkersovereenkomst’. De AP heeft informatie opgevraagd bij bedrijven in onder meer de energiesector, media en handel.

Volgens de AP is bescherming van de privacy een breed gedeelde zorg: 94 procent van de Nederlanders zou zich zorgen maken over de bescherming van zijn persoonsgegevens. Een op drie mensen maakt zich zelfs veel of zeer veel zorgen. Dat blijkt uit onderzoek dat de AP liet doen in het kader van de Dag van de Privacy (28 januari). Mensen maken zich vooral zorgen over misbruik van (een kopie van) hun identiteitsbewijs, organisaties die hun online zoekgedrag volgen en hen volgen via het wifi-signaal van hun mobiele telefoon.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven