Met de lancering van het nieuwe parfum xtacy wil het Openbaar Ministerie (OM) een volgende stap zetten in de bestrijding van XTC-labs en dumpingen van XTC-afval. Daarvoor heeft het OM samen met reclamebureau Roorda de XTC-tester uitgebracht, onder het motto ‘XTC, daar zit een luchtje aan’. De geurkaart heeft al een aantal tips opgeleverd.
‘Wrijf en ruik’
‘Wrijf en ruik’ staat er onder de geurkaart met een afbeelding die onder meer werd verspreid in het relatiemagazine Opportuun van juli. Bij de productie van XTC komt een anijsachtige geur vrij, en wie over de geurkaart wrijft, ruikt inderdaad anijs.
Giftige stoffen
Het initiatief voor xtacy komt uit de koker van de twee officieren van justitie Antoinette Doedens en Carla Hofstee. Tijdens een leergang bij reclamebureau Roorda bedachten ze het idee om een campagne tegen de overlast van xtc op te zetten. De officieren wilden eerst aan de gebruikers duidelijk maken wat de gevaren van xtc-labs zijn. Bij de productie is altijd gevaar voor giftige stoffen, brand of ontploffing. Dumpingen zijn ook een berucht fenomeen, en soms leiden conflicten binnen de drugswereld tot liquidaties.
Handelingsperspectief
“Maar we kwamen er achter dat jongeren helemaal niet geïnteresseerd zijn in die gevolgen,” vertelt Hofstee aan Opportuun. Zo werd het idee geboren om mensen een concreet handelingsperspectief te bieden, met als ‘gereedschap’ de geparfumeerde kaart. Deze xtacy-tester is gelanceerd in Den Bosch en is beschikbaar op een aantal politiebureaus. Na de vakantie zal de tester op meer plaatsen onder de aandacht worden gebracht.