Recruitment door middel van beeldbellen: het was even wennen, maar de resultaten zijn verrassend goed. En er zitten zelfs voordelen aan, merkten CMS, Pels Rijcken en Greenberg Traurig. “Kandidaten zijn minder nerveus.” En: “Bij studenten die ver weg wonen is videobellen heel efficiënt.”
Sinds de coronamaatregelen van kracht zijn, heeft recruiter Misha Verbeek van CMS één wervingstraject volledig via Microsoft Teams laten lopen. Het ging om een baan binnen de business services. Ook sollicitatiegesprekken voor student-stages liepen via Teams. Die werkwijze is Verbeek goed bevallen. “Bij een videocall kun je iemand ook aankijken en zijn reactievermogen peilen”, zegt ze. “Als je dat kunt aanvullen met andere selectiemethodes, dan kun je goede resultaten halen.” Iemands sociale vaardigheden beoordelen met beeldbellen is lastig, maar het kan wel, zegt Verbeek.
Toch geeft ze nog steeds de voorkeur aan de ‘echte’ ontmoeting, al dan niet op anderhalve meter. Want soms heb je tijdens een videogesprek een hapering die je live niet hebt. “Zo’n hiccup is glad te strijken. Maar ik wil wel graag iemand in het echt gezien hebben. Als de wereld weer normaal is, moet digitaal solliciteren complementair zijn aan de hoofdmethode.”
Lichaamstaal
De Amsterdamse vestiging van Greenberg Traurig doet de online recruitment gesprekken met BlueJeans. “Je hebt meer barrières dan in een normaal gesprek”, constateert managing shareholder Thomas van der Vliet. Maar hij ziet ook voordelen. “In een ‘gewoon’ gesprek is de sollicitant vaak zenuwachtig. Dan is het moeilijker vast te stellen hoe iemand in elkaar zit.”
Van der Vliet heeft de nodige ervaring met videobellen, omdat zijn kantoor veel internationale zaken doet en ook bezig is met een uitbreidingsstrategie die heeft geresulteerd in het aantrekken van advocaten vanuit andere kantoren. “Het nadeel is dat je de lichaamstaal minder goed kunt beoordelen. Je ziet bijvoorbeeld niet hoe iemand reageert op onverwachte dingen. Je wilt iemand in de meest pure vorm spreken en testen, en dat gaat beter als je tegenover elkaar zit.” En dus volgt er bij Greenberg Traurig altijd een fysiek gesprek.
Wennen
Voor recruiters Elisabeth Matthes en Jet van Os van Pels Rijcken was het op afstand werken aanvankelijk wennen. “Voordat we Zoom hadden, deden we veel via FaceTime,” zegt Matthes. “Na een week kwamen we er goed in, al hou je wel beperkingen. Je kunt iemand minder goed aanmoedigen om door te praten bijvoorbeeld. Je moet meer verbaal communiceren.” Van Os heeft vergelijkbare ervaringen: “Na één gesprek ontdekten we al dat dit goed werkt. Wij nemen de regie, en als er bijvoorbeeld met de verbinding iets fout gaat, dan lossen wij het op. Ik vind videobellen een verbazend goed alternatief om te beoordelen of iemand een geschikte kandidaat is.”
Door de onzekerheid over de ontwikkeling van de markt nemen de meeste advocatenkantoren op dit moment weinig mensen aan. Greenberg Traurig gaat tegen die trend in. Het kantoor is sinds 2017 bezig met een ‘wittevlekkenplan’, waarmee in kaart is gebracht welke praktijken nog niet op het gewenste niveau zijn. Dat heeft in de afgelopen jaren geleid tot een groot aantal transfers, waardoor het kantoor nu op vijftig fee-earners zit. Het plan wordt ondersteund door een campagne. “En we zijn nog lang niet klaar”, licht Van der Vliet toe. “We willen meer fee earners en professionals voor de business staff aannemen, zodat we een completere propositie hebben voor onze cliënten. Daarbij werkt het in ons voordeel dat andere kantoren op dit moment niet veel aan recruitment doen, en wij wel.”
Stilgezet
Pels Rijcken is voor het grootste deel doorgegaan met de procedures die al liepen. “We waren binnen twee weken overgegaan naar de online sollicitatieprocedure”, zegt Matthes. Het kantoor heeft sinds de coronacrisis drie mensen aangenomen.
CMS heeft alle trajecten die voor de coronacrisis zijn gestart stilgezet en geïnventariseerd wat wel en geen doorgang kon vinden. “We hebben onlangs nog wel iemand aangenomen voor de ICT-afdeling”, vertelt Verbeek. “Dat hebben we laten doorgaan omdat het een noodzakelijk proces binnen onze organisatie betreft.” De trajecten voor de junioren zijn wel gestopt.
De lichtingen studentstages en de werkstudentschappen die zouden starten in mei en juni zijn verschoven naar een later moment. Voor de periode na 1 september plant CMS studentstages in voor mensen die eerder niet konden komen.
Virtueel kantoorbezoek
En dan zijn er nog de vele soorten evenementen voor starters: de borrels, de kantoorbezoeken, de reizen et cetera. Die zijn bij Pels Rijcken allemaal uitgesteld tot een nader te bepalen datum, maar het Haagse kantoor denkt na over alternatieven. Als voorbeelden geeft Van Os de digitale kennismaking ‘Meet the Meesters’ en de virtuele kantoorbezoeken met Zoom. “Je wilt geen mensen mislopen. Eigenlijk is een virtueel kantoorbezoek bijna hetzelfde als een ‘echt kantoorbezoek’ behalve dat je niet naar kantoor komt en dat je niet met elkaar kunt lunchen of borrelen.”
Ook CMS verlegt het accent naar digitale kanalen. “Onze virtuele kantoortour op Facebook en Instagram is daar een voorbeeld van,” zegt Verbeek.
Voordelen
Alle geïnterviewden zijn het erover eens dat de voordelen van digitaal recruiten behouden moeten blijven. Matthes: “Proeven van de sfeer is nodig, maar de nieuwe ontwikkelingen nemen we zeker mee. Vooral bij studenten die ver weg wonen zie ik wel een voordeel van een eerste gesprek met videobellen.”