Dat het onderwerp gevoelig is, blijkt wel uit de reacties van de meest betrokkenen. Huidig uitgever SDU wil bij monde van Gert Jan Schinkel geen commentaar leveren op de overgang, en de aankomend uitgever, directeur Wirt Soetenhorst van Boom gooit zelfs de virtuele hoorn op de haak wanneer hem wordt gevraagd naar een reactie op deze (vanuit zijn perspectief toch) geslaagde acquisitie. Ook de Orde laat het er bij dat het nog alle kanten op kan: “Uiteraard kijken wij naar alle opties, dus ook naar de mogelijkheid dat op den duur het digitale deels het papieren medium kan vervangen, maar zover is nog lang niet,” aldus een woordvoerster van de Orde.
Afgelopen
Feit is wel dat de Orde met het Advocatenblad in de afgelopen ruim 15 jaar alle juridische uitgevers van Nederland heeft afgelopen. Na Kluwer was het ruim 10 jaar geleden de beurt aan het toenmalige Elsevier Juridisch, waarna het stokje een aantal jaren later werd overgenomen door SDU. En nu dus Boom. Achtereenvolgende uitgevers beten hun tanden stuk op met name de magere vergoeding die de Orde over had voor de exploitatie. Het uitgeven van het Advocatenblad was voor deze uitgevers vooral een strategische keuze gericht op een versterking van de relatie met de Orde en daarnaast een marketinginstrument ten bate van hun eigen producten voor de advocatuur.
In de professionalisering die de Orde de afgelopen jaren doormaakte, paste een grotere afstand van het Advocatenblad ten opzichte van de Orde. Het blad maakte de laatste paar jaar een inhoudelijke inhaalslag en werd meer journalistiek en minder clubblad. Beste illustratie was het feit dat de column van de algemeen deken van een prominente plaats voorin het blad verhuisde naar de laatste pagina. Die onafhankelijke koers zou nu weer onder druk staan. Hoofdredacteur Robert Stiphout van het Advocatenblad kan en wil er niets over kwijt: “Ik weet alleen dat de komende maanden nog gesprekken worden gevoerd met Boom. Dus de uitkomst staat nog lang niet vast.” Wordt dus vervolgd.