Pandemie en ‘ESG’ zorgden voor versnelde digitalisering bedrijfsjuristen

Samen met de European Company Lawyers Assocation publiceerde Wolters Kluwer 'Legal Departments on the Move', een rapport over de digitalisering binnen de bedrijfsjuridische sector. De pandemie heeft digitalisering op een hoger plan gezet: 90 procent van de bedrijfsjuristen gebruikt dagelijks legal software.

Delen:

Pandemie en ‘ESG’ zorgden voor versnelde digitalisering bedrijfsjuristen - Mr. online
Beeld: Depositphotos

Voor het onderzoek werden eind 2021 1.040 bedrijfsjuristen benaderd, 536 reageerden daarop. De meeste deelnemers kwamen uit Duitsland (31 procent), 8 procent kwam uit Nederland. De resultaten van het onderzoek staan in het rapport Legal Departments on the Move, twee jaar nadat het eerste onderzoek verscheen, het rapport Legal Departments in a Digital Era. Uit dat onderzoek uit 2020 bleek het belang van een duidelijke strategie om een digitaal volwassen juridische afdeling te realiseren. Los van digitalisering willen de bedrijfsjuristen vooral een verbetering van het contractmanagement en een betere afstemming tussen de juridische en andere afdelingen van het bedrijf – maar op die terreinen zijn ook al grote stappen gezet, erkennen ze.

Legal software

Voor 33 procent van de ondervraagde bedrijfsjuristen is het gebruik van AI voor juridisch werk een topprioriteit. 90 procent van hen gebruikt dagelijks legal software. Meer dan de helft van de juridische teams in Europa gebruikt juridische technologie in één tot twintig procent van het dagelijks werk. Ook tools voor e-voting deden de voorbije twee jaar hun intrede.

Budgetten

Digitalisering stond in 2020 al hoog op de agenda van juridische afdelingen van grote bedrijven maar de uitvoering ervan bleef achterwege door te beperkte budgetten. Dat is onder andere door de coronapandemie veranderd: juridische software zit steeds meer in de dagelijkse werkprocessen van de bedrijfsjurist en de budgetten daarvoor zijn verhoogd. Had in 2020 nog maar 36 procent van de juridische afdelingen van bedrijven voldoende budget voor digitalisering, nu is dat 65 procent. Daardoor kunnen ze hun digitale strategie uitvoeren en investeren in technologie. De trend is dat steeds minder juridische afdelingen geen of onvoldoende budget hebben voor digitalisering. Een kwart van de bedrijfsjuridische afdelingen kreeg (permanent, en vanwege de pandemie) een hoger budget. Daarvan had 21 procent een budget lager dan 25.000 euro. De meesten (31 procent) zaten tussen de 25.000 en 100.000 euro; 6 procent zat boven de 250k. Per saldo zijn de digitaliseringsbudgetten gestegen. De meesten hoefden voor hun verzoek daartoe geen bedrijfsplan aan te leveren bij het management, ook niet hoe ze deze hogere kosten zouden terugverdienen.

ESG

Nieuw is dat ‘Environmental, Social and Governance’ (ESG) in veel bedrijven de agenda is gaan bepalen. Door ESG en duurzaamheidsprogramma’s zijn nieuwe digitaliseringsprojecten geïdentificeerd (bij twee op de drie bedrijven) en zijn bij 44 procent nieuwe digitaliseringsprojecten gestart. Ook bij ESG wordt digitalisering gezien als de sleutel: bedrijven die daar verder mee zijn, zijn beter uitgerust om om te gaan met veranderingen die worden opgelegd door ESG-standaarden. Het is duidelijk dat ESG verdere digitalisering aanjaagt. Bij 22 procent van de juridische afdelingen die een versnelde digitalisering zagen vanwege ESG werd het budget verhoogd. 78 procent van de bedrijfsjuristen vindt dat juridische afdelingen die inzetten op digitalisering een voorsprong hebben bij ESG-projecten, vergeleken met bedrijven die digitalisering achterwege laten of minder belangrijk vinden. De ondervraagde bedrijfsjuristen zijn van mening dat gedigitaliseerde afdelingen ESG-normen gemakkelijker kunnen implementeren dan niet-gedigitaliseerde afdelingen. Maar liefst 95 procent vindt dat gedigitaliseerde bedrijfsjuridische afdelingen een voorsprong hebben om ESG-projecten te managen.

Pandemie

Ook de coronapandemie heeft veel digitaliseringsprojecten in werking gezet of versneld. In 85 procent van de juridische afdelingen is er meer op afstand gewerkt, zoals thuiswerken. Bij 68 procent zijn flexibele werkuren geïntroduceerd. De pandemie heeft er ook toe geleid dat elektronisch ondertekenen van stukken een grote vlucht heeft genomen (nu bij 71 procent), evenals elektronisch factureren (35 procent). Ook nieuw is de opkomst van e-meetings en e-voting – dat is terug te zien bij de helft van de juridische afdelingen.

Lees hier het rapport Legal Departments on the Move

 

Meer weten over deze organisatie(s)?

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven