Welkom terug in Nederland! Waarom bent u teruggekomen en wat zijn uw plannen en doelen voor AMST Legal in Nederland?
Dankjewel! Wij zijn als familie teruggekomen naar Nederland door het werk van mijn vrouw. Ook merkten we dat het door de groei van AMST Legal, met veel Nederlandse klanten, de beste keuze was. Het doel is om AMST Legal verder uit te breiden in Stockholm, maar vooral ook in Amsterdam. Dit lijkt zeker mogelijk omdat er veel vraag is naar onze specialiteit: flexibel juridisch advies over het opstellen en onderhandelen van commerciële contracten. Vooral onze expertise met betrekking tot procesverbetering door standaarden, inclusief het gebruik van Legal Tech & AI, is erg in trek.
Wat waren de belangrijkste uitdagingen en kansen die u tegenkwam bij het verhuizen naar Zweden en het opzetten van uw eigen kantoor daar?
De belangrijkste kans die we zagen was de ongelooflijk fascinerende wereld van Scandinavië die voor ons openging. Fantastisch hoe zo een groot en relatief onbekend deel van Europa zo interessant kan zijn. Naast Zweden, hebben we nu klanten van Noorwegen en Finland tot in de Baltische staten. Dat zijn toch echt landen waar ik nooit had verwacht om zaken te doen. Ik ben nog aan het wachten op mijn eerste vergadering in de poolcirkel, maar dat gaat vast lukken.
De belangrijkste uitdagingen waren zonder twijfel het opzetten van een eigen onderneming in Zweden. Het is al ingewikkeld om in Nederland een onderneming op te zetten, laat staan in het buitenland.
Wat waren in uw werk de meest opmerkelijke cultuurverschillen tussen Zweden en Nederland, en kunt u die toelichten?
Zweden zijn erg conflictmijdend, dus dat is wel een sterk cultuurverschil waar je rekening mee moet houden tijdens werken met collega’s, onderhandelen of bij het adviseren. Daarnaast is het belangrijk om te beseffen dat relaties erg belangrijk zijn om zaken te kunnen doen en dat er focus ligt op consensus bij beslissingen nemen. Dit betekent dat processen wel langzamer gaan dan in Nederland.
Wat me het meest verbaasde was dat de Zweden – zoals in Frankrijk – een cultuur hebben van uitgebreid lunchen tijdens de middag. Er zijn veel betaalbare lunch-aanbiedingen of buffetten in de stad waar advocaten, accountants samen met de bouwvakkers lunchen – echt super. Het is ook heel normaal om bij -15 even buiten te gaan wandelen in de sneeuw om te overleggen met een klant of collega.
U biedt ook onderhandelingscursussen aan. Wat zijn volgens u de grootste valkuilen bij onderhandelingen en hoe kunnen professionals deze vermijden?
De grootste valkuilen in onderhandelingen zijn meestal gebrek aan voorbereiding en slecht luisteren en communiceren. Om dit te vermijden benadrukken we vooral in onze trainingen hoe je 1. beter voorbereid onderhandelingen kunt ingaan door deze te verdelen in drie verschillende fases en 2. met kwaliteitsvragen en empathisch luisteren een beter resultaat kan halen bij onderhandelingen – en je niet altijd met een compromis hoeft te komen. Het gaat erom dat je de tegenpartij beter begrijpt.
Wat is uw tip van de week voor juristen en advocaten die overwegen om internationaal te werken of hun eigen kantoor te starten in het buitenland?
Zo vroeg en goed mogelijk de lokale taal leren maakt een enorm verschil in de mogelijkheid tot het vinden van cliënten in het buitenland. Klinkt erg voor de hand liggend, maar het schiet er toch bij de meeste mensen in (inclusief mezelf).
Daarnaast is het belangrijk om een lokaal netwerk op te bouwen. In dat kader heb ik een erg fijne samenwerking gehad met Nederlandse ondernemingsclubs – ik vind bijvoorbeeld de Nederlandse Kamer van Koophandel in Zweden super – en de Nederlandse ambassade. Zorg ook dat je naar zo veel mogelijk bijeenkomsten en congressen gaat. Dit heeft mij enorm geholpen bij het contact leggen met lokale en internationale klanten die banden hebben met Zweden en actief zijn in Scandinavië.