Studenten en gedetineerden samen op cursus

Delen:

Foto: Pixabay

Voor het eerst hebben studenten criminologie en ‘studenten van binnen’ (gedetineerden) samen een onderwijsprogramma gevolgd, om zo van elkaar te leren. De docenten spreken van een ‘groot succes’.

Het onderwijsprogramma is gebaseerd op het Amerikaanse Inside-Out Prison Exchange Program, gegeven in een gevangenis aan studenten ‘van binnen en buiten’. Daarop hebben docenten Elanie Rodermond en Anne-Marie Slotboom voortgeborduurd. “In Ne­der­land zijn ge­noeg studenten cri­mi­no­lo­gie die al­leen maar uit de boe­ken leren en zel­den een keer een rond­lei­ding door een ge­van­ge­nis krij­gen of een stage lopen die iets van re­le­van­tie mee­brengt van­uit de prak­tijk”, zegt Slot­boom tegen het VU-Magazine. Ro­der­mond noemt het ‘voor­stel­baar’ dat stu­den­ten, on­danks uit­ge­brei­de we­ten­schap­pe­lij­ke ken­nis, toch nog al­tijd een ste­reo­ty­pe beeld heb­ben van ge­de­ti­neer­den. “Net­flix is dan toch best in­vloed­rijk. Dit vak helpt om dat beeld te nu­an­ce­ren.” Ro­der­mond en Slot­boom gaven samen het ‘In­si­de-out pri­son ex­chan­ge pro­gram’ vak.

Met hun onderwijsbijeenkomsten, die vorige week zijn afgesloten, hebben de docenten een primeur te pakken. Deelnemers waren studenten criminologie van de Vrije Universiteit en gedetineerden; de cursus werd gegeven in een Penitentiaire Inrichting. Zowel stu­den­ten als ge­de­ti­neer­den moe­sten sol­li­ci­te­ren op een plek in deze cur­sus.

Docenten Slot­boom en Ro­der­mond zijn beiden uni­ver­si­tair hoofd­do­cent bij de af­de­ling Straf­recht & Cri­mi­no­lo­gie. Slotboom verzorgt on­der­wijs op het ge­bied van le­vens­loop­cri­mi­no­lo­gie en de rol en be­te­ke­nis van gen­der in de cri­mi­no­lo­gie en het straf­rech­te­lijk sys­teem. Ook doet zij on­der­zoek naar de le­vens­loop van vrou­we­lij­ke da­ders. Ro­der­mond richt zich in haar werk op de le­vens­loop van in­di­vi­du­e­le da­ders.

Beide docenten volgden eerder in een man­nen­ge­van­ge­nis in Detroit een in­ten­sie­ve ‘in­struc­tors-cur­sus’ – hier waren zij de ‘stu­den­ten van bui­ten’. De kern van het pro­gram­ma, dat Ro­der­mond en Slot­boom in een aan­ge­pas­te ver­sie nu voor het eerst in Ne­der­land heb­ben ge­bracht, draait om dia­loog en com­mu­ni­ca­tie. Stu­den­ten en gedetineerden (die hier ook studenten zijn) on­der­ne­men echt iets samen, op basis van ge­lijk­waar­dig­heid, en kunnen daar­door veel van en met el­kaar leren. De groep be­staat nu uit negen stu­den­ten van de VU en elf stu­den­ten van de P.I. Vol­gend stu­die­jaar staat het vak ook open voor mas­ter­stu­den­ten straf­recht.

Een van de kern­be­grip­pen uit het vak is Trans­for­ma­ti­ve Learning, waar­bij niet wordt geleerd van een do­cent of al­leen uit boe­ken, maar voor­al door met el­kaar in dia­loog te gaan. “Met het ge­bruik van deze vorm neem je veel voor­oor­de­len en het wij-zij ge­voel­weg”, zeggen de docenten. “Stu­den­ten van bui­ten nemen deze er­va­ring mee naar hun toe­kom­sti­ge werk­plek en heb­ben zo meer in­zicht voor wie ze be­leid maken en wat de ge­vol­gen zijn van het straf­recht voor de men­sen die er in te­rechtkomen. Stu­den­ten die bin­nen zit­ten kun­nen juist meer zelf­ver­trou­wen krij­gen en niet al­leen be­den­ken maar ook er­va­ren dat ze slim­mer zijn dan ze dach­ten. Ze wor­den in deze groep ook weer even ge­zien als mens en niet als ver­oor­deel­de of cri­mi­neel.”

Tij­dens één bij­een­komst moesten stu­den­ten aan­ge­ven of ze wel eens slacht­of­fer zijn ge­weest en ver­vol­gens be­spra­ken ze wat je kwijt­raakt als dader en slacht­of­fer. “Je krijgt heel veel over­een­kom­sten tus­sen de er­va­rin­gen van da­ders en slachtoffers te horen en ziet bij de ge­de­ti­neer­den heel veel eye-ope­ners.” Ro­der­mond denkt aan het eer­ste ge­za­men­lij­ke mo­ment dat de stu­den­ten samen het ijs breken door roulerend met elkaar te spreken over heel herkenbare onderwerpen als je favoriete sport, je favoriete muziek maar ook onderwerpen als je mooiste herinnering. “Binnen een half uur zag je studenten van de VU en studenten van binnen met al hun verschillende achtergronden en er­varingen met elkaar lachen en praten. Een magisch moment.”

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven