Stuur advocaten en notarissen de vloer op

Delen:

Theater vind ik vooral mooi als de scènes onder mijn neus ontstaan. Dat gebeurt bij @DeVloerOp – een improvisatieprogramma dat de humanistische omroep Human al ruim achttien jaar uitzendt. Het is een soort De Lama’s, maar dan serieuzer en spannender.

@DeVloerOp! toert momenteel met twintig voorstellingen door het land. Regisseur Peter de Baan, die de formule bedacht en de spelopdrachten bedenkt, legt het publiek tussen de scènes door de essentie van improviseren uit. De acteurs – meestal twee – moeten zich inleven in de ander en op zoek gaan naar een ‘ja’. Dus meegaan in het verhaal van de tegen-/medespeler en proberen er samen uit te komen. “Dat kan in het gewone leven ook van pas komen.”

De Baan heeft een punt. Privé lukt het mij doorgaans wel. En met mijn vaste opdrachtgevers ook. Maar mij inleven in de behoeftes van een compleet nieuwe klant vind ik soms verrekte lastig. Ik bevind mij wat dit betreft in goed gezelschap: advocaten en notarissen hebben er ook last van.

Meevaller

Het Advocatenblad maakte de 25e september jongstleden op zijn jubileumcongres (100 jaar) de resultaten bekend van een onderzoek onder particuliere cliënten en ondernemers. Die vinden dat de advocaat duur is, niet transparant is over de werkwijze en kosten, en een gebrek aan inlevingsvermogen aan de dag legt. Omdat de deskundigheid buiten kijf staat en het rapportcijfer per saldo op een 7 uitkomt, vond Algemeen Deken Johan Rijlaarsdam de uitkomst naar eigen zeggen meevallen. Misschien zegt deze reactie iets over het inlevingsvermogen van de beroepsgroep.

Een paar dagen na het congres plofte Notariaat magazine op de deurmat: ‘Verplaats je in de klant’ staat op het omslag. Het citaat komt van de general manager van Hotel De Bilderberg in Oosterbeek, die als mystery client de klantvriendelijkheid van notariskantoren onderzocht. ‘De cultuur is niet open. Notarissen houden afstand.’ De hotelmanager geeft op 5 oktober een workshop op het jubileumcongres van de KNB (175 jaar). In het blad lost zij een schot voor de boeg: “Snap wat mensen beweegt, waar ze naar op zoek zijn, wat ze willen weten en hoe je dat op een goede manier overbrengt.”

What’s new? dacht ik. Er wordt al decennia geklaagd over de hoge rekening van advocaten en notarissen. En over afstandelijkheid en een gebrek aan klantvriendelijkheid. Toch? Dat blijkt niet helemaal waar. Uit onderzoeken van het EIM (2002) van het WODC (2003) komt inderdaad naar voren dat de klant de advocaat toen al te duur vond. Maar volgens het EIM velden zakelijke cliënten “een duidelijk positief oordeel over de klantvriendelijkheid van juridische dienstverleners.”

Het EIM: “Als er op dit punt al onderscheid kan worden gemaakt, dan komen advocaten naar verhouding het best uit de bus.” Vergeleken met de metingen in 1979 en 1993 was er nauwelijks verschil. “De score van advocaten en notarissen ligt iets hoger dan twee jaar geleden, die van accountants iets lager. De drie metingen geven bij advocaten een positieve trend aan.”

Het leek in 2002 met de klantvriendelijkheid dus waarempel de goede kant op te gaan. Maar kennelijk nopen de omzetontwikkelingen het notariaat en de advocatuur nog niet echt tot meer klantvriendelijkheid. Misschien moeten wij advocaten en notarissen eens de vloer op sturen met acteurs die cliënten spelen. Ik beloof dat ik kom kijken.

De Balie in Beeld EIM 2002

Geschilbeslechtingsdelta 2003 WODC

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Nieuwste berichten

Van onze kennispartners

Scroll naar boven