Van Contentintegratie naar Sociale Contentintegratie in de Rechtspraktijk?

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Hoewel er achter de meeste grote (samenwerking van) juridische organisaties een professionele organisatie staat ter ondersteuning, is het voor deze organisaties een grote uitdaging om snel juist antwoord te geven op de vraag wie:

  • Het beste in een bepaalde casus kan procederen;
  • Het meeste heeft geprocedeerd op een bepaald rechtstgebied;
  • Welke rechter het beste kent;
  • Welke contacten heeft (gehad) met een bepaalde cliënt of collega en hoe vaak;
  • Hoe vaak een bepaald juridisch probleem heeft opgelost;
  • Publicaties in voorname tijdschriften heeft over een bepaald juridisch thema;
  • Enz.

Om de uitwisseling van kennis en ervaring in juridische organisaties inzichtelijk te maken en optimaal te ondersteunen is uitbreiding nodig van gefragmenteerde bronnen naar contentintegratie,maar ook naar sociale contentintegratie. Sociale contentintegratie bevat niet alleen inhoudelijke juridische informatie, maar ook informatie over welke kennis, informatie en ervaring een juridische organisatie/medewerker/groep binnen een organisatie heeft en dat kan helpen bij het zoeken naar collega’s met relevante expertise. Ook biedt sociale contentintegratie de mogelijkheid om inzicht te krijgen in het verloop van de kennisontwikkeling van medewerkers en organisaties (bijv. welke kennis groeit?).

Kortom, sociale contentintegratie bevat niet de kennis zelf, maar is tevens een verwijzing naar een persoon die over die kennis (in impliciete of expliciete vorm) beschikt. Sociale contentintegratie is niet alleen een technisch systeem maar tevens een systematiek die helpt om mensen met relevante kennis op te sporen. Een expertplatform bevat verwijzingen naar (de mate van ervaring van) juristen, een groep (een afdeling, een team, een beroepsgroep), een hele juridische organisatie en andere (digitale) bronnen.

Het Internet biedt verschillende instrumenten voor sociale contentintegratie waarmee advocatenkantoren zichzelf niet alleen beter kunnen promoten maar ook om meer essentiele kennis op een inzichtelijke wijze binnen de organisatie te delen. Zo kan een juridische organisatie met behulp van rechtspraak.nl zoeken naar advocaten die veel voor de marketing van het kantoor en veel voor het delen van kennis met collega’s binnen het kantoor kunnen betekenen.

De uitsprakendatabank van Rechtspraak.nl bevat uitspraken die van belang zijn voor het kantoor waar de advocaat werkzaam is. Zo kan de advocaat in een gunstig geval reclame maken voor zijn kantoor en kan zijn status binnen het kantoor in het gunstige geval versterkt worden. Zo worden uitspraken niet zomaar gepubliceerd maar worden zij geselecteerd wanneer zij echt relevant zijn en wel om verschillende redenen:[1] De betreffende advocaat heeft bijvoorbeeld een rol gespeeld in een zaak die onder meer: ‘aandacht heeft getrokken in de publiciteit; van belang is voor het openbare leven; een uitwerking heeft op de toepassing van wetten en regelingen; interesse van belangengroepen heeft; interesse van indirect belanghebbenden heeft (bewoners in wijk, dorp, stad of regio waar de kwestie speelt) of iinteresse van de vakpers heeft.’

Het voordeel van het zoeken naar een advocaat op rechtspraak.nl is ook essentieel voor kennisdeling in het betreffende advocatenkantoor: Wanneer een advocaat relatief veel met een bepaalde rechter te maken heeft, kan hij steeds meer kennis en ervaring ontwikkelen over de interactie en werkwijze van deze rechter. Deze kennis kan hij delen met (minder ervaren) kantoorgenoten.

Verder biedt de databank ook inzicht in de hoeveelheid zaken die een advocaat heeft gedaan bij een bepaalde rechterlijke instantie, op welk rechtsgebied , het jaar van de uitspraak en de procedure soort. Voor het advocatenkantoor en de collega’s wordt hiermee al een eerste aanzet gegeven voor het verduidelijken van de expertise van de advocaat ligt met betrekking tot het procederen. Met andere woorden: wat kan hij mij als collega bijvoorbeeld vertellen over de werkwijze bij bepaalde instanties?

Contentintegratie

Een advocatenkantoor kan zelfs een stap verder gaan door gebruik te maken met een abonnement op een contentintegratie-systeem.[2] Het voordeel van een abonnement is dat er bij het zoeken op de naam van de advocaat ook de (on-line) bronnen, annotaties en de datum van publicaties genoemd worden. Hierdoor wordt al een eerste stap gezet naar een sociale contentintegratie: is hij vaak gekoppeld aan belangrijke juridische vaktijdschriften? Wat was volgens de annotaties de rol van de raadsman?

Sociale netwerk analyse

Met behulp van sociale netwerk analyse kan op een meer inzichtelijke, visuele wijze de verbanden (en het gewicht daarvan) tussen de advocaat en rechters, de hoeveelheid zaken die een advocaat heeft gedaan bij een bepaalde rechterlijke instantie, op welk rechtsgebied , het jaar van de uitspraak, de procedure soort en de (on-line) bronnen, annotaties en de datum van publicaties. Ook bij sociale netwerk analyse kan er gekozen worden uit gratis maar arbeidsintensieve tools of duurdere, minder arbeidsintensieve en uitgebreidere (op juridische omgevingen gerichte) tools.[3] Op Wikipedia is een uitgebreid overzicht van zowel gratis als betaalde social netwerk analyse tools beschikbaar.[4] Ter illustratie voor dit artikel zal ik van een gratis tool gebruik maken. [5]

contentintegratie-naar-sociale-contentintegratie

Centraal zien we de naam van de betreffende advocaat. Daaraan gekoppeld zijn de zogenaamde links naar bijvoorbeeld de naam van een rechter waarmeehij te maken heeft gehad, het rechtsgebied, de annotatie(s), de procedure soort en het tijdschrijft. Aan de links kunnen gewichten toegekend worden. Dus hoe vaker een advocaat te maken heeft met het rechtsgebied Personen- en familierecht, hoe dikker de pijl en hoe minder de advocaat te maken heeft gehad met een bepaalde rechter, hoe dunner deze pijl. Kortom, het overzichtelijk maken van content en sociale relaties levert het advocatenkantoor een schat aan extra waardevolle kennis op.



[2] Voorbeelden van huidige contentintegratiesystemen zijn Legal Intelligence en Rechtsorde Lokaal.

[4] Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Social_network_analysis_software) biedt een uitgebreid overzicht van gratis en betaalde tools en een toelichting van de (extra) functies van elke tool.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten..

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top