Zeerecht en het coronavirus: de beste stuurlui bleven aan boord

Persoonlijke drama’s van zeelieden, opgelegde cruiseschepen, aangepaste contracten, cash flow management, en ook business as usual. Nol van Hal en Jolien Kruit, werkzaam bij Van Traa Advocaten – gespecialiseerd in het transportrecht, de internationale handel en verzekering & aansprakelijkheid – realiseren zich hun bevoorrechte positie. “Vergeleken met de situatie van de zeelieden vallen onze ‘ongemakken’ als gevolg van de coronacrisis totaal in het niet”, schrijven ze in dit coronablog.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Zeerecht en het coronavirus-nieuws
Nol van Hal en Jolien Kruit tijdens een MS Teams-sessie.

“Zeelieden zijn gewend om weken of enkele maanden de wereldzeeën te bevaren voordat zij door collega’s worden afgelost. Maar in de afgelopen maanden liep de duur van hun verblijf aan boord regelmatig ongekend lang op. Landen sloten hun grenzen voor beoogde aflossingen en zeelieden werd niet toegestaan van boord te gaan uit angst voor besmettingen. Of ze konden door gebrek aan vluchten niet terug naar huis. Rederijen probeerden van alles om de situatie aan boord te verbeteren en aflossingen toch geregeld te krijgen, soms op creatieve wijze. Een gesprek met het thuisfront via Facetime of MS Teams haalt het natuurlijk bij lange na niet bij een echte knuffel van je zoon of dochter. Het is mooi om te zien dat KLM luchtbruggen heeft opgezet om deze aflossingen te bespoedigen. Typisch de transportwereld – heel praktisch en oplossingsgericht.

Bunkeren

Ook de cruisebranche is zwaar geraakt. In het begin werden cruiseschepen als drijvende ‘brandhaarden’ gezien en vonden zij met moeite havens waar hun passagiers van boord mochten. Ook bunkeren (brandstof innemen) bleek lastig. Vervolgens kwam de gehele cruisescheepvaart stil te liggen.

Vrijdagmiddagborrel

Daarbij vergeleken vallen de ongemakken die ons kantoor heeft gehad als gevolg van de coronacrisis totaal in het niet. Natuurlijk hebben we de omslag moeten maken naar het thuiswerken en in het begin was dat wat onwennig. Hoe zorg je ervoor dat je voldoende contact houdt met je collega’s van andere praktijkgroepen met wie je minder direct samenwerkt zonder gemeenschappelijke lunch en vrijdagmiddagborrel? Op welke manier kunnen wij onze wekelijkse jurisprudentiebesprekingen zo interactief mogelijk inkleden? De advocaten waren blij deze zomer op basis van een wisselrooster weer vaker naar kantoor te kunnen gaan. We merkten dat bedrijven erg op hun cash-flowpositie gingen letten. Het aantal (scheeps)beslagen nam enorm toe. En dat is gewoon makkelijker te regelen vanuit kantoor.

Webinars

Ook het contact met cliënten is veranderd. Voor de coronacrisis was er bijna iedere week wel een (kennis)bijeenkomst, jurisprudentiebesprekingen, seminars, workshops, borrels. We doen nu meer in de vorm van webinars, nieuwsbrieven en via social media. Maar ook voor onze evenementen moest een alternatief worden bedacht. Zo strijden we al 23 jaar met onze cliënten tijdens het jaarlijkse Van Traa voetbaltoernooi om de felbegeerde ‘Wil Burgers’-trofee. Dit jaar is de strijd niet op het veld, maar tijdens een online voetbalquiz gevoerd. Overigens heeft Van Traa ook digitaal de beker niet weten te bemachtigen. Hoewel de digitale alternatieven zeker uitkomst bieden, halen ze het niet bij echt contact. Dat merken we ook bij het college geven in de Master Maritime & Transport Law van de Erasmus School of Law. De omschakeling naar digitale sessies was technisch binnen een week geregeld. Maar twee uur digitaal college is niet hetzelfde als live voor de groep staan.

Aanvaringen

Ondanks de coronacrisis zijn cliënten niet met al te veel nieuw soortige vragen gekomen. Corona of niet, schepen blijven tegen elkaar aanvaren, goederen raken nu eenmaal beschadigd tijdens vervoer, en commerciële geschillen heeft Covid-19 niet verjaagd. Nieuwe vragen die wij ontvingen betroffen de uitleg van overeenkomsten in het licht van corona, het ontwerpen van coronaclausules en vragen over dekking onder de scheepscascoverzekering indien een schip langer voor reparatie op een werf moet blijven als gevolg van corona. De behandeling van de zaken is tot op zekere hoogte wel veranderd. Normaal gesproken ben je na een aanvaring snel ter plaatse om de bemanning bij te staan, hun verklaringen op te nemen en vrijelijk aan boord onderzoek te doen. Dat gebeurt nog steeds. Alleen nemen wij naast onze helm en schoenen met stalen neuzen ook desinfecterende handgel en een mondkapje mee. Veiligheid staat namelijk altijd voorop.”

Bekijk alle afleveringen van de rubriek Coronarecht.

Lees meer over:

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten.

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top