5 manieren om je mond-tot-mondreclame te vergroten

Delen:

Je hebt waarschijnlijk de uitdrukking gehoord: “Als je niets te zeggen hebt, zeg dan maar niets.” Maar als het gaat om het runnen van je juridische onderneming wil je dat mensen juist mondig worden en, nog beter, enthousiast zijn over je diensten. Gelukkig kun je daar als ondernemer invloed op uitoefenen door ervoor te zorgen dat een samenwerking met jou een prettige en zeer behulpzame ervaring is. In dit artikel deel ik hoe je ervoor kunt zorgen dat je cliënten lovende recensies delen die meer mooie opdrachten en inkomsten opleveren.

Mondreclame is springlevend!
Recensies, aanbevelingen en verwijzingen kunnen ENORM effectief zijn voor het laten groeien, opbouwen en onderhouden van je bedrijf. Soms kan een klant zo’n fan worden van wat en hoe je het doet, en vele potentiële klanten jouw kant op sturen.

Dit heet mond-tot-mondreclame (ook wel mondreclame genoemd). Mond-tot-mondreclame is wanneer een klant zijn of haar ervaring deelt met vrienden, familie, hun vakgenoten of zelfs op hun socialmediaprofielen en blogs.

Mondreclame werkt omdat mensen de neiging hebben om de anderen in hun eigen vriendenkring, zakenrelaties of familie te vertrouwen. Ze zullen eerder het woord aannemen van iemand die ze kennen in plaats van zelf te zoeken, een advertentie te zien of zelfs door de bedrijfseigenaar zelf te worden benaderd.

Dit is hoe het voor mij heeft gewerkt: zakelijke dienstverleners op internet vertellen andere geweldige ondernemers in hun branche over hun ervaring met mijn web bureau Studio Soaked, en daarmee ontvang ik uiteindelijk veel verwijzingen van eerdere klanten.

Na iedere samenwerking of afgeronde website project vraag ik mijn klanten waarom ze uiteindelijk hebben besloten met mij in zee te gaan. Veelgehoorde reactie: “Je werd sterk aanbevolen door meer dan een paar vertrouwde collega’s en nu weet ik waarom!”.

Mondreclame is dus nog steeds springlevend. En met sociale media wordt het delen van ervaringen nog makkelijker gemaakt om dit te laten groeien!

Vandaag heb ik 5 gouden tips die je kunnen helpen je mondreclame-effect te vergroten. Door ervoor te zorgen dat je bedrijf geoptimaliseerd is om makkelijk te kunnen delen, maak je het anderen makkelijker om je fantastische resultaten publiekelijk kenbaar te maken.

 

5 manieren om je klanten en cliënten over jouw bedrijf te laten delen:

1. Vereenvoudig je aanbod of diensten.
Dit is een van onze grootste tips voor zaken in het algemeen! We raden je aan specifiek te zijn met wat je aanbiedt en wie je het beste kunt bedienen. Wordt echt goed in een of twee diensten of aanbiedingen, en promoot dan alleen die dingen in plaats van een hele waslijst

Heb je ooit de uitdrukking gehoord: “Als je alles voor iedereen probeert te zijn, zul je uiteindelijk voor niemand iets zijn”? Kort gezegd betekent het als je van alles aanbiedt, loop je het risico dat je belangrijkste aanbod verwaterd en je service en zelfs klantinteracties rommelig en onduidelijk worden

Mijn specialisatie is website en branding ontwikkelen voor kennisondernemers en boutique kantoren met gespecialiseerde diensten. Geen fancy webshops voor fashion brands, wel high-end, professionele websites voor zakelijke dienstverleners en B2B probleemoplossers: juristen, advocaten, adviseurs en consultants.

Je zult merken dat ik geen reclame maak voor coaches, fotografie of zelfs andere vormen van ontwerp, zoals illustraties of bedrijfsfilms. 

Ik raad je aan heel specifiek te zijn met wat je aanbiedt en wie je het beste kunt bedienen. Wordt echt goed in een of twee diensten of aanbiedingen, en promoot dan alleen die dingen in plaats van een hele waslijst met dingen (die je eigenlijk ook weleens doet) te delen.

Richt je op kleiner publiek en verklein je niche. Spannend, maar het zal je enorm helpen om als de expert te worden gezien binnen je branche.


2. Vat wat je aanbiedt samen in één zin.
Het is veel gemakkelijker voor iemand om over je bedrijf te vertellen als het gemakkelijk te communiceren en te begrijpen is. We raden aan dit te doen door een elevators pitch van één zin te maken. Dit is een beknopte zin die precies uitlegt wat je doet en wat je anders maakt dan de concurrenten.

Vervolgens gebruik je deze pitch op je website, al je socialmediaprofielen, onderaan je e-mails en mondeling wanneer mensen vragen: “Wat doet u?” Als je een goed geformuleerde elevator pitch hebt, komt dat krachtig over en is het makkelijker voor anderen om te delen.


3. Creëer een geweldige klantervaring.
Clichés zijn er zat! ‘Werk hard en wees aardig tegen mensen’. ‘Under promise, over deliver’. ‘Wees op tijd en communiceer snel en duidelijk’. Waar het allemaal op neerkomt, is dat je ervoor zorgt dat je je cliënten of klanten uitstekend bedient. Zij merken het als je van je vak houdt en er veel kennis over bezit. Daar scoor je absoluut mee!

Pro tip: Vraag je cliënten of klanten feedback te geven op je service, processen en aanbod. Wees niet beledigd bij negatieve feedback, maar luister naar wat hun behoeften en verlangens zijn. Gebruik dat vervolgens om je cliëntervaring te verfijnen. 

Mijn persoonlijke leermoment: Na het ontwikkelen van een website voor een Zuidas kantoor ontving ik een fantastische review, maar kreeg als punt van aandacht mee dat ik voortaan gebruik moest maken van een checklist van alle projecttaken en tijdlijnen die zij ook konden inzien. Daarmee konden ze de status van het project volgen en wisten zij ook wat zij zelf moesten aanleveren om het te voltooien. Na deze waardevolle feedback werk ik nu standaard met een online projectmanagement tool die dit probleem direct oplost. Een feedback waar ik enorm veel aan heb gehad!


4. Verras je klanten.
Voeg iets toe aan je processen, product of klantervaring die ze misschien niet verwachten. Dit kan een gratis geschenk zijn, een onverwacht bedankje of zelfs een bemoedigend woord nadat je met hen hebt samengewerkt! Zoek een manier om een ​​speciaal contactpunt met hen te hebben waardoor je opvalt.


5. Blijf in contact.
Blijf in contact via sociale media, e-mail en zelfs persoonlijk en per post, zodat je bij je klanten nooit in vergetelheid raakt. Op deze manier, ongeacht hoeveel tijd er is verstreken sinds jullie samenwerking, jouw naam komt direct ter sprake wanneer iemand om een ​​aanbeveling vraagt. Je kunt dit doen door DM’s te sturen, op hun berichten te reageren, kerstkaarten en relatiegeschenken te sturen en zelfs door je eigen klanten aan te bevelen in je eigen zakelijke kringen en mooie opdrachten hun kant op sturen.


Conclusie


De belangrijkste motivatie om meer mensen over je bedrijf of zakelijke diensten te laten praten, is om onvergetelijk te zijn! Deze 5 tips kunnen je op weg helpen om meer mond-tot-mondreclame te krijgen en mooie opdrachten voor je bedrijf opleveren.

Missie geslaagd!

Linda Groeneveld

Webdesigner voor boutique kantoren
www.studiosoaked.nl

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven