Eenzelfde kritiek op de ondoorzichtigheid komt van Boris den Hartog (Distelplein Advocaten): “Iedereen laat toch gelden zo lang mogelijk op de rekening staan? Overigens zijn de facturen altijd razend ingewikkeld. Het kostenplaatje is weinig transparant. Je moet wel heel goed rekenen!”
Niet alleen negatief
Toch zijn er zeker niet alleen negatieve geluiden te horen. Hein Vogel van Cleerdin Hamer (Alkmaar) zegt zelf nooit problemen met deurwaarders te hebben, maar kaart het wel aan bij de het bestuur van de VSAN, de belangenorganisatie van de sociale advocatuur, om te verifiëren of dit onder andere advocaten leeft. Zijn collega Nico Beltman (Beltman Van Marle Zoutberg Advocaten) is ook mild gestemd over de ‘performance’ van deurwaarders: “Ik heb geen algemene klacht over deurwaarders. Uiteraard hangt het er wel vanaf hoe sterk je er zelf bovenop zit. Termijnen moet je als advocaat ook zelf bewaken. Bij spoedzaken kan een persoonlijk gesprek met het deurwaarderskantoor helpen. Als je goede instructies geeft dan komt het in mijn ervaring wel orde. Ik heb zelf geen problemen gehad met het doorstorten van gelden. Overigens maken deurwaarders natuurlijk wel onderscheid tussen spoedzaken en niet-spoedzaken. Wel heb ik gemerkt en gehoord in de wandelgangen dat deurwaarders het erg druk hebben. Met name de deurwaarders die opdrachten krijgen van grote opdrachtgevers zoals bijvoorbeeld energiemaatschappijen. Dit is mogelijk een verklaring waarom het soms lang kan duren?” Ook Percy Tjong (Spring Advocaten) is niet negatief: “Soms kan de incasso lang duren. Sneller? Dan is het vaak ook kostbaarder. Daarnaast heeft rappelleren altijd zin. Wat betreft doorstorten van gelden: als een betalingsregeling is getroffen en het gaat om kleine bedragen dan verzamelen de deurwaarders deze bedragen en maken het in één keer over. Dit kan problematisch zijn voor een cliënt die op zijn geld zit te wachten. Als je als advocaat genuanceerde instructies geeft dan krijg je vaak ook genuanceerd antwoord. Toch wordt regelmatig over details heen gelezen. Door trage behandeling en doorstorting ben ik eenmaal een cliënt kwijt geraakt.”