Ambtenaren tevreden over juridische diensten binnen overheid

Uit een tevredenheidsonderzoek onder ambtenaren over de bedrijfsvoering in overheidsorganisaties blijkt dat de juridische ondersteuning grosso modo op orde is. Medewerkers van de rechterlijke macht zijn het meest kritisch over de interne diensten.

Delen:

Depositphotos_273778178_S
beeld: Depositphotos

Dat is te lezen in het nieuwste nummer van Binnenlands Bestuur. De cijfers zijn afkomstig van overheidskennisplatform Vensters voor Bedrijfsvoering (dat gegevens samenbrengt van 130 publieke organisaties) en komen voort uit een onderzoek naar de kwaliteit van de bedrijfsvoering in verscheidene lagen van de Nederlandse overheid – het Rijk, gemeenten, provincie, waterschappen, gemeenschappelijke regelingen, zelfstandige bestuursorganen (zbo’s) en de rechterlijke macht. Ruim 11.000 medewerkers vulden een enquête in over verschillende aspecten van bedrijfsvoering: naast juridische diensten gaat het om secretariële ondersteuning, ICT, financiën en control, communicatie, inkoop en Human Resource Management (HRM).

2/3 geeft positieve recensie

Het meest content zijn ambtenaren over hun secretariaten; minder in de smaak vallen personeelsbeleid, inkoop en communicatie. Juridische diensten worden over het algemeen positief beoordeeld. 64 procent van de ondervraagden noemt de bedrijfsvoering op dit gebied “goed” of “uitstekend”. 28 procent is minder enthousiast maar acht de juridische ondersteuning alsnog voldoende. 9 procent is echt ontevreden: deze respondenten kwalificeren de diensten als “onvoldoende” dan wel “matig”. Wordt bijvoorbeeld gekeken naar de HRM-functie, dan is daarover een minderheid tevreden (47 procent) en geeft een vijfde een onvoldoende (20 procent).

Rechterlijke macht kritisch

Opvallend is dat als sector de rechterlijke macht in de volle breedte verreweg het meest kritisch is. Waar 63 procent van de bij zbo’s werkzame ambtenaren uitgesproken positief is over de algehele bedrijfsvoering, geldt dit slechts voor precies de helft bij de rechterlijke macht. 18 procent geeft de bedrijfsvoering daar een slecht rapportcijfer. Het meest kritisch is men over HRM.

Gemeentegrootte

Bij gemeenten zijn de ervaringen voor een deel afhankelijk van de grootte. In kleine gemeenten (< 250 medewerkers, ± 40.000 inwoners) als grote gemeenten (> 2000 medewerkers) is men iets ontevredener dan in middelgrote. Die onvrede speelt met name ten aanzien van ICT, HRM en inkoop; wat betreft de waardering van de juridische diensten speelt de gemeentegrootte geen rol.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven