Partnerbijdrage van

Correcte bestelknop: kleine moeite, groot plezier

De Implementatiewet richtlijn consumentenrechten trad in werking op 13 juni 2014. Sindsdien heeft een consument die een product bestelt via internet extra bescherming. Zo kwamen er bijvoorbeeld vereisten waar een online bestelknop aan moet voldoen. De bestelknop is de laatste knop waar de consument online op moet drukken, voordat een bestelling definitief wordt. De vereisten gelden al ruim 8 jaar, maar toch gaan webshops er nog vaak de mist mee in. Terwijl de wettekst erg duidelijk is en er zelfs een voorbeeld in staat hoe het hoort.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

De tekst op de bestelknop
De vereisten voor de tekst op de bestelknop staan in artikel 6:230v lid 3 BW. In dit artikel staat onder andere dat een bedrijf met de bestelknop duidelijk moet maken dat de consument een ‘bestelling met betaalverplichting’ aangaat. Deze beschrijving zie je toch maar zelden op die knop. Dat is niet zo verstandig, omdat de consument de overeenkomst dan kan vernietigen. Het bedrijf mag het voorbeeld wel op verschillende manieren invullen. Dat staat in de memorie van toelichting bij het wetsvoorstel.

Lang werd aangenomen dat een bestelknop met de tekst ‘bestellen’ met daaronder de uitleg ‘door op bestellen te klikken ga ik een betaalverplichting aan’ de bestelknoptest kan doorstaan. Maar sinds het Fuhrmann-arrest van het Europese Hof van Justitie van april 2022, is duidelijk geworden dat deze tekst toch echt óp de bestelknop zelf moet staan.

De bestelknop bij het bestellen van producten
In punt 5.2.2 van de Toelichting bij de Richtlijn consumentenrechten 2011 staat dat teksten als ‘koop nu’, ‘betaal nu’, ‘bestel en betaal’ en ‘bevestig aankoop’ in ieder geval goed zijn als een consument online een product gaat bestellen. Zolang het voor de consument maar duidelijk is dat hij met het plaatsen van de bestelling ook moet betalen. Ook teksten als ‘afrekenen’, ‘kopen’ of ‘betalen’ zijn goed voor op een bestelknop.

Teksten als ‘ga verder’, ‘ja, ik wil deze broek’, ‘shop nu’, ‘bestel’ en ‘bestelling plaatsen’ voldoen niet aan de wettelijke vereisten. In ieder geval niet voor het definitief plaatsen van de bestelling.

De bestelknop in de reisbranche
Dezelfde wettelijke vereisten gelden binnen de reis- of entertainmentbranche voor het boeken van bijvoorbeeld een vakantie, hotel, vakantiehuisje, vlucht, treinreis of evenement. Maar teksten als ‘bestelling met betaalverplichting’ of ‘bestel en betaal’ staan dan eigenlijk best gek, omdat je een vakantie, hotel, vlucht of evenement niet bestelt maar boekt. Bovendien moet je een vakantie, hotel of evenement vaak ook alleen aanbetalen. Soms hoef je helemaal nog niet te betalen als je boekt.  Toch moet het wel duidelijk zijn dat je bij het boeken of reserveren ook een betaalverplichting hebt. Wat moet een bedrijf binnen de reis- of entertainmentbranche dan op die online knop zetten?

Een tekst waaruit in ieder geval de betaalverplichting blijkt is ‘boek en betaal’ en ‘reserveer en betaal’. Niet duidelijk genoeg zijn teksten als ‘order bevestigen’, ‘boeking bevestigen’ of ‘reservering vastleggen’.

Hierover heeft de rechter in 2018 al eens een oordeel gegeven, toen een man online concertkaartjes had besteld. De man hoefde de kaartjes niet te betalen, omdat uit de tekst ‘order bevestigen’ niet duidelijk blijkt dat de man een betaalverplichting heeft. Ook de tekst ‘bevestig en borg betalen’ in combinatie met een aanvinkvakje voor een maandelijkse afschrijving, voldoet niet aan de vereisten volgens de rechtbank Noord-Holland.

Een verkeerde tekst op de knop
Staat op de bestelknop geen tekst die voldoende duidelijk maakt dat de consument een betaalverplichting aangaat door op de knop te drukken? Dan wordt de overeenkomst of de betaalverplichting vernietigbaar. Maar dat is niet het enige gevaar dat op de loer ligt voor bedrijven. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) kan ook ingrijpen en zelfs een boete opleggen.

Lees snel het volledige artikel waarin Anita van den Bosch-de Gier je meeneemt in een aantal voorbeelden en de mogelijke consequenties van een ‘foute bestelknop’.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Hoffelijk Juridisch is de innovatieve juridische opleider om jouw professionele kennis en kunde te ontwikkelen en onderhouden. Met ons vernieuwende opleidingsconcept Permanent Actueel blijf…

Meer berichten van partner

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten..

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top