De toekomst van de horeca: 3 blijvende ontwikkelingen

Plotseling kwam de horeca door corona tot stilstand. Maar horecaondernemers niet. Met de nodige aanpassingen vond de branche zichzelf opnieuw uit. Dat zorgt voor blijvende ontwikkelingen die kansen bieden voor horecazaken in het post-corona tijdperk.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Hybride horeca

Geen stampvolle restaurants meer maar lekker thuis uit eten. We maakten tijdens corona massaal kennis met maaltijdbezorging en afhalen. Niet per se nieuw, maar wel ontwikkelingen die ineens flink in de lift zaten. Inmiddels zijn we er zo aan gewend dat het thuis laten bezorgen van maaltijden niet meer weg te denken is. Een ontwikkeling die blijvende is. Vooral nu de kwaliteit van thuisbezorgde maaltijden flink is verbeterd. Maaltijdbezorging en takeaway zijn niet alleen meer weggelegd voor pizzeria’s, sushi restaurants en cafetaria’s. Zelfs Michelinsterren-menu’s worden thuis afgeleverd. De bereidheid tot takeaway is bovendien enorm gegroeid. Dit zijn kansen die horecazaken niet zullen laten blijven liggen. Met maaltijdbezorging, takeaway en de restaurantervaring wordt ingespeeld op hybride horeca. Om dit goed te combineren zijn wel de nodige aanpassingen in de keuken nodig voor voldoende capaciteit. Zoals koelwerkbanken die de ruimte optimaal benutten en extra koel- en werkruimte bieden.

Koken voor thuisbezorgd

Restaurants waar gasten niet welkom zijn. Dat klinkt misschien gek. Maar toch is dit in veel steden de realiteit. Er openen steeds meer virtuele restaurants, ook wel ‘dark kitchens’ genoemd. Restaurants die alleen voor maaltijdbezorging koken. Een ontwikkeling die is over komen waaien uit Amerika en ook in ons land aan terrein wint. En met succes. Maaltijdbezorging is een populair segment in de horeca en dat trekt nieuwe spelers aan. De strijd om het maagaandeel barst los. Dit biedt kansen voor start-ups en bestaande horecazaken. Niet ieder fysiek restaurant heeft de keukencapaciteit om gerechten te maken voor gasten in het restaurants, bezorging én takeaway. Een keuken specifiek voor maaltijdbezorging biedt dan uitkomst. Bovendien kunnen bestaande restaurants met een virtueel restaurant een compleet nieuw concept aanbieden. Het is een vreemde keuze om als pizzeria poké bowls te gaan aanbieden. Met een nieuw virtueel concept kan hier toch op worden ingesprongen. Soms kan zelfs vanuit dezelfde keuken voor beide concepten gekookt worden.

Smartphone-obers

Digitalisering in de horeca kwam vanwege corona in een stroomversnelling terecht. Bestel- en reserveringssystemen schoten als paddenstoelen uit de grond. Ook cashless betalen en bestellen via QR-codes werd (tijdelijk) de nieuwe norm. De klassieke menukaart werd vervangen door QR-codes. Klanten kunnen die met hun smartphone scannen en vervolgens direct bestellen. Wachten op een ober is niet meer nodig. Dit werkt veel sneller en het kan de besteding per gast aanzienlijk verhogen. Een laatste drankje is zo besteld. Dit soort technische snufjes helpen om op personeelskosten te besparen. Er is minder personeel nodig of personeel kan anders ingezet worden. Zoals voor het uitgebreid ontvangen van gasten. Dankzij digitalisering kunnen horecazaken slimmer en efficiënter werken. Een ontwikkeling die door veel ondernemers al is omarmd en hoogstwaarschijnlijk blijvend is.

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten..

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top