Einde van third party cookies is in zicht

Tot voor kort was het heel gebruikelijk dat grote bedrijven als Google of bijvoorbeeld Facebook cookies verzamelden op je website. Deze cookies werden vervolgens op de server van zo’n bedrijf opgeslagen, geanalyseerd en samengevoegd. Op deze manier waren grote partijen in staat om profielen te creëren op basis van de vergaarde data. Deze profielen hielpen onder meer gepersonaliseerde content, veelal in de vorm van advertenties, aan te bieden aan gebruikers. Met server-side tagging lijkt er nu een einde te komen aan deze third-party cookies. Onder meer Google zelf heeft al aangegeven de focus te verleggen naar first-party cookies.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Werking van server-side tagging

In de basis is de werking van server-side tagging eenvoudig: je verzamelt nog steeds cookies, maar slaat deze niet langer op bij grote bedrijven als Google en Facebook. De cookies worden voortaan in een afgesloten omgeving op de server bewaard. Op deze manier waarborg je de privacy van gebruikers. Overigens is het nog steeds een vereiste, dat een gebruiker instemt met het gebruik van deze cookies. Mocht een gebruiker dit weigeren, dan mag je slechts de cookies opslaan waarvoor een gebruiker toestemming heeft gegeven. Vaak gaat het hierbij om de functionele cookies die benodigd zijn voor het laten werken van een website of webshop.

Je eigen data verrijken en analyseren

Het opslaan van cookies op een eigen stukje server biedt niet alleen voordelen voor de gebruiker. Zelf heb je de mogelijkheid om deze data te verrijken met andere vormen van data. Koppel informatie bijvoorbeeld aan de aankoopgeschiedenis van een consument, om op basis hiervan gepersonaliseerde marketing campagnes op te kunnen zetten. Naast de aankoopgeschiedenis van de consument zijn er nog veel meer vormen van data, die je aan de verzamelde data toe kunt voegen. Het analyseren hiervan helpt je vervolgens een volgende stap te zetten als bedrijf.

Voordelen van server-side tagging

Het moge duidelijk zijn dat server-side tagging de toekomst lijkt te hebben, daar waar de third-party cookies steeds meer naar de achtergrond zullen verdwijnen. Wat zijn de voornaamste voordelen van server-side tagging?

  • Het waarborgt de privacy van een gebruiker van je website, omdat slechts geanonimiseerde data aan derden wordt geleverd.
  • Privacygevoelige informatie wordt niet langer in de browser van de klant opgeslagen, maar op een beveiligde server. Dit komt de veiligheid van de klant ten goede.
  • Door data over gebruikers op je eigen beveiligde server op te slaan, wordt het makkelijker om de conversiepaden te volgen en op basis daarvan verbeteringen door te voeren aan je website.

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten..

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top