“Grote hulporganisaties richten zich voornamelijk op Oekraïners die hun land zijn ontvlucht, maar de 44 miljoen mensen die er nog zijn hebben ook voedsel, water, medicijnen, kleding en brandstof nodig,” vertelt advocaat Willem van der Werf in de bomvolle raadzaal van het voormalig stadhuis aan de Javastraat. Mede op zijn initiatief slaat advocatenkantoor Van der Feltz de handen ineen met de ambassades van Polen en Oekraïne voor de benefietavond #StandWithUkraine. Naast het ophalen van geld wordt hier de Help Ukraine Desk gelanceerd. “Een ‘marktplaats’ die vanuit de Oekraïense ambassade concrete hulpvragen uit het door oorlog getroffen land koppelt aan het aanbod van hulporganisaties, bedrijven en sponsors in Nederland. Bijvoorbeeld voor babymelk voor prematuren,” legt hij uit.
Voor vele hoge heren, onder wie oud-ministers Laurens Jan Brinkhorst, genoeg om present te zijn. Voor hen zijn de schaarse zitplaatsen ‘front row’ gereserveerd, aan toepasselijk met blauwe druiven en gele tulpen aangeklede tafels. Daaraan zitten eveneens de Oekraïense ambassadeur Maksym Kononenko (of is het de Belgische oud-premier Charles Michel?) en de Poolse chargé d’affaires Piotr Samarek. Ook kunsthandelaar Willem Jan Hoogsteder, veilingmeester van dienst, heeft een plekje aan tafel. Hij is verheugd over de opkomst: “We hadden zo’n zestig man verwacht, maar er zijn er wel tweehonderd gekomen!” Is hij nerveus? “Ik ben nog op zoek naar de juiste toon. Vaak is er bij zo’n veiling de nodige lol en wordt er flink gedronken, maar dit is een ernstige zaak.”
Brok in de keel bij volkslied
Hoogsteder kan nog even nadenken, eerst muziek. En wel van Oekraïense topmusici als violist Oleksii Semenenko en pianist Antonii Baryshevskyi. Maar de werkelijke ster van de avond is toch wel de gevluchte Veronika Morska, deelneemster aan het Junior Songfestival 2021. Zij opent met het Oekraïense volkslied en bezorgt het publiek een brok in de keel. Zelf lijkt de jeugdige zangeres niet onder de indruk. Nadat ze het podium heeft verlaten, springt ze in haar prinsessenjurk aan de hand van haar moeder speels op de trappen – zoals het een tienjarige betaamt. Daarna blijkt het moelijker de aandacht van het publiek vast te houden. Het pianospel wordt overvleugeld door geroezemoes van netwerkende heren-in-pak. Van der Werf grijpt in: “Als u wilt praten, vraag ik u naar de ruimtes beneden te gaan.” Wie durft?
Van de veiling wil niemand iets missen, de zaal stroomt weer vol en ook burgemeester Jan van Zanen arriveert. Op het programma onder meer schilderijen van de Oekraïense kunstenares Olga Ottenheijm en de Poolse Dorota Roszkowska. Vol emotie brengen zij de schrijnende situatie in hun vaderland opnieuw onder de aandacht. Hoogsteder heeft de juiste toon gevonden en blaast subtiel wat lucht in de veiling. “Wie biedt tweeduizend euro? Dat klinkt toch als minder dan negentienhonderd?!” Het stuwt de prijzen op. Als hij het werk van Roszkowska afhamert op vierduizend euro, zegt hij: “Dat gaat snel zo, ik stop met die oude meesters!” In totaal levert de avond 64.000 euro op, maar goederen en fondsen blijven welkom. “Tijd om ons te bezatten. Maar met mate,” besluit Hoogsteder met een knipoog.
Voor meer informatie klik hier.
Dit artikel is geschreven door Jasper Gramsma.