Hoe laat je je merknaam registreren?

Delen:

Je merknaam registreren is enorm makkelijk om te doen. In maar liefst zes stappen is het gedaan. De eerste stap is het onderzoek doen naar oudere registraties. Zo kan je zien of jouw merknaam misschien al bestaat. Je snapt zelf namelijk wel dat je jouw merk niet zomaar ‘Coca Cola’ zou mogen noemen. Er zijn tegenwoordig zoveel merknamen dat je nooit kan weten welke namen al wel bestaan en welke niet. Gelukkig kan je een gratis merkonderzoek doen om te achterhalen of jouw merknaam nog beschikbaar is. Het komt regelmatig voor dat de naam al in gebruik is, vandaar dat het handig is om van tevoren meerdere namen bedacht te hebben.

Stappen om je merknaam te laten registreren

De tweede stap van de registratie van een merknaam is het vaststellen van een classificatie. Na deze stap kan de merknaam ingediend worden in de Benelux, Europese Unie of je kan de naam internationaal aanbieden. Deze keuze is geheel afhankelijk van het bereik van je bedrijf. Wanneer je van plan bent om alleen in Nederland te handelen, hoef je je niet bij de EU of internationaal in te schrijven, maar kies je voor de Benelux. Vervolgens krijg je een beoordeling met een aantal voorwaarden, waaronder absolute gronden en formele vereisten. Voor de beoordeling heb je een wettelijke bezwaartermijn van een bepaalde periode.

Merknaam registreren

Heb je de vorige stappen succesvol doorlopen? Dan is de laatste stap om je in te schrijven in het merkenregister. Dit betekent dat jouw merk onderdeel wordt van de eerste stap die jij hebt uitgevoerd. Bedrijven die hun nieuwe merk op de markt willen zetten met jouw naam zullen in het merkonderzoek te zien krijgen dat het merk al bestaat en dat ze niet verder mogen gaan onder jouw naam. Zo is jouw merknaam echt in het bezit van jou en je bedrijf en weet je zeker dat een ander bedrijf het niet zomaar kan overnemen. Een succesvol bedrijf regelt de zaken goed en zorgt ervoor dat de merknaam officieel geregistreerd wordt. Alleen dan zal je serieus genomen worden door je toekomstige klanten.

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven