Hoe vertaal je een doelgroep analyse naar een mooie bedrijfsfilm?

Een van de manieren die de laatste tijd aan populariteit wint om de doelgroep van bedrijven online aan te spreken is een bedrijfsfilm laten maken. In een dergelijke video kun je een duidelijke boodschap overbrengen, zonder een lang stuk tekst uit te moeten werken. Fijner voor jou als marketeer of ondernemer en prettiger voor een consument. Een visualisatie zegt vaak immers veel meer dan een tekst van duizend woorden. Wat zijn de kosten van een bedrijfsfilm? Misschien nog wel belangrijker; waar begin je bij de productie van zo’n video? Hoe spreek je de doelgroep aan? In dit artikel vind je het antwoord op dergelijke vragen. 

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Je doelgroep moet zich herkennen in de video
Belangrijk bij het laten ontwikkelen van een bedrijfsvideo is het feit, dat je doelgroep zich moet herkennen in hetgeen zij in de video zien. Bedrijfsfilms kunnen in verschillende formats ontwikkeld worden. Denk bijvoorbeeld aan een serie interviews met klanten. In zo’n video is het belangrijk dat de klant die geïnterviewd wordt een typisch voorbeeld is van iemand uit je doelgroep. Iemand in pak past bijvoorbeeld niet in een doelgroep met voornamelijk tieners.

Een ander format is een interview met een eigenaar van het bedrijf. Zorg dat hetgeen je als eigenaar aan het publiek vertelt, past bij de doelgroep. Soms betekent dit, dat je weg moet stappen bij je eigen stijl. Kies voor een informele in plaats van een formele toon!

Zorg voor de juiste omgeving voor het maken van een film 
Aansluitend op de toon die je aanslaat en de personen die in beeld komen in een bedrijfsvideo, is de omgeving waarbinnen je de video opneemt. Kies je voor de natuur, of ga je juist voor het centrum van een stad in de buurt? Een video opnemen op de werkvloer kan ook een optie zijn. Pas je bedrijfspand in zo’n geval aan op je doelgroep. Zorg bijvoorbeeld voor feestelijke aankleding, wanneer je een heugelijk nieuwtje over een nieuw product onder de aandacht wilt brengen bij jongeren. Heb je een zakelijke doelgroep? Zorg in dat geval voor een strakke board room, waar je de video opneemt.

Begeleid een video met een korte tekst
Het aanspreken van je doelgroep met een bedrijfsfilm gaat verder dan het laten opnemen van deze video alleen. Denk bijvoorbeeld ook na over het bericht wat je bij de video publiceert. Dit is de eerste kans om je doelgroep aan te spreken! Veel bedrijven combineren een uitgebreide productvideo met een korte teaser. Deze teaser delen zij met een begeleidend bericht op hun kanalen op sociale media. In de teaser kan een kijker geprikkeld worden, wat deze aanzet tot het bekijken van de hoofdfilm.

Schakel een professioneel bedrijf in voor hulp 
Het is sterk aan te raden om voor de ontwikkeling van een bedrijfsvideo een professioneel bedrijf in te schakelen. Niels de Groot, zelf uitvoerend producent, onderschrijft dit: “Professionele bedrijven beschikken over kwalitatief zeer goede camera’s. Ze hebben daarbij de ervaring om je te adviseren over de juiste setting en een passend format voor je bedrijfsvideo. Dit leidt uiteindelijk tot het beste resultaat!” Niet alleen het opnemen van een bedrijfsvideo is vaak lastig. Ook de bewerking van het beeldmateriaal achteraf kost veel tijd en vergt daarbij de juiste software. Het gros van de bedrijven zou deze software maar enkele keren gebruiken, wat de investering hierin niet rechtvaardigt.

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten..

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top