Jaguar I-Pace

Delen:

Het is even wennen, maar daarna wil je niets anders meer”

Op een oriëntatiereis naar Californie viel het kwartje bij de directie van Jaguar Landrover. Op de opritten van de internetmiljonairs van Palo Alto stonden de Range Rovers gebroederlijk naast de Tesla’s. Teruggekomen in Europa werd een speciale task force samengesteld met maar één opdracht: zo snel mogelijk op de markt komen met een auto die de concurrentie met de Tesla aankon.

Deze anecdote vertelde de leider van de taskforce, de van Porsche afkomstige dr. Wolfgang Ziebart begin juni tijdens de Europese introductie van de I-Pace. Na een paar dagen rijden, klimmen, dalen, gooien en smijten, bleek dat deze doelstelling volledig is gehaald. Om in de woorden van verantwoordelijk ontwerper te spreken: “We zijn uitgedaagd om een volledig nieuwe auto te maken en we zijn er vol vertrouwen over dat dit ook volledig is gelukt.” 

Nieuwe standaard voor elektrisch rijden

Met de I-Pace zet Jaguar een nieuwe standaard voor elektrisch rijden. De grote vraag is niet wanneer de Duitse competitie gaat volgen, want dat gebeurt later dit jaar, maar welke gevolgen die voor Tesla gaat hebben. Het merk ligt toch al hevig onder vuur door de productieproblemen bij het nieuwe model 3, maar die zullen alleen maar verergeren als de I-Pace de concurrentie aangaat met de Tesla S. Na een bliksemstart een paar jaar geleden, geholpen door een enorm gunstig belastingklimaat, lijkt aan de opmars van de S een eind te komen. Wellicht ook wel veroorzaakt doordat een Schipholse taxi-ondernemer een flink aantal Tesla’s aanschafte die deze duurtest niet goed door schijnen te komen. Om nog maar te scheiden van imagoschade die zo’n beslissing teweegbrengt.

Allround

Introducties van Jaguar/Landrover zijn bepaald geen straf. Journalisten worden doorgaans behoorlijk in de watten gelegd (transport was dit keer per privé-jet inclusief goudkleurige kranen), maar het programma was deze keer wel zeer uitnodigend en afwisselend: op de eerste dag was er een mix van snelwegen, kronkelweggetjes, off road parcours en zelfs een circuit-training. De tweede dag stond in het teken van een zeer sportief parcours dwars door de heuvels in het achterland van de Algarve.

Die afwisseling in het programma was natuurlijk niet per ongeluk gekozen. De I-Pace is volledig allround. Een zeer geriefelijke reiswagen, een familieauto, een auto voor off road en je kunt er ook nog eens enorm hard mee scheuren. Kortom: ondanks de 2200 kilo is het een enorme pretmobiel. De cijfers zijn duizelingwekkend. Van 0 tot 100 in 4,5 seconden, twee motoren, een 90 kwh  accu, een actieradius van 480 km, 400 pk. En vooral een weergaloze wegligging.

Enorm lange wielbasis

De basis voor al deze prestaties ligt in de enorm lange wielbasis van bijna drie meter, terwijl de carrosserie de 4,6 meter niet overschrijdt. Uiteraard mogelijk gemaakt omdat demotoren in vergelijking met een conventionele motor veel minder ruimte innemen.

Een mooie illustratie van de bijzondere kwaliteiten van de I-pace werd gegeven op de eerste dag. Eerst werd er gereden door een ondiepe beek (de I-Pace kan tot 50 cm diep), daarna werd er een berg beklommen via zandweggetjes en afgedaald op een dirt road bezaaid met kuilen en vervolgens werd een potje gescheurd op een echt circuit. Het mooie was daar dat eerst twee rondjes met een Jaguar E-type gereden werd, waarna de I-pace aan de beurt was. Veel makkelijker! Wie de snelste was? Geen idee.

5% bijtelling

Hoewel exacte cijfers over de verkoop niet gegeven werden, bleek tijdens de perstrip dat er vanwege het grote enthousiasme in Nederland een extra contingent Nederlandse journalisten was ingevlogen. Met name de fiscale faciliteiten (het komende jaar geldt een bijtelling van slechts 5%) brachten aspirant-kopers de afgelopen maanden tot het bestellen van dermate grote aantallen, dat gevreesd moet worden voor enige wachttijd.

Elektrisch rijden bleek wederom een enorme ervaring. Geen enkele aarzeling bij gasgeven, alles voelt enorm direct aan en er is een gigantische acceleratie. Ongekend. Jaguar heeft nog een verrassing: one pedal driving. Wie het gaspedaal loslaat ervaart niet alleen vermindering van snelheid maar een echte remming. Hiervan profiteert de accu optimaal. Maar het is ook heel erg comfortabel. Het is even wennen, maar daarna wil je niets anders meer.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Ook interessant:

Scroll naar boven