Juristen en contentmarketing: zo vinden ze jou

Delen:

Het internet is voor steeds meer branches belangrijk, waaronder de juridische wereld. Als jurist kun je bijvoorbeeld veel nieuwe klanten bereiken. Dat professionals zich dit realiseren uit zich in nieuwe landelijke initiatieven als Rechtsinfo en Netjesscheiden. Wil jij je ook mengen in deze poel van potentiële klanten, dan moet je dit echter wel slim aanpakken.

Het belang van een goede website als jurist zie je terug in de zoektermen van Nederlanders. Sterker: uit informatie van Google blijkt dat in het laatste kwartaal van 2014 15 procent meer mensen zochten naar informatie ten opzichte van een jaar eerder. Dit geldt ook voor mensen die zoeken naar rechtshulp  en daar kun jij je voordeel mee doen. Hoe? Door te zorgen dat jij hoog in de zoekresultaten staat en jouw antwoorden op juridische vragen snel gevonden worden door mensen die ernaar zoeken via Google. Juist door die online zichtbaarheid groeit je autoriteit op je vakgebied, wat leidt tot veel nieuwe bezoeken en daarmee mogelijke leads en opdrachten.

Je klanten vinden

Het is duidelijk: je potentiële klanten bevinden zich steeds vaker op het internet. Als je hier gebruik van wilt maken, moet je begrijpen hoe de digitale klantreis van je doelgroep eruit ziet. Deze reis begint over het algemeen in de oriëntatie-fase en eindigt met een concrete zaak voor een jurist. Hoe zo’n klantreis van iemand die wil scheiden er uit kan zien, zie je in het visuele voorbeeld hieronder.

contentmarketing 1

Maar hoe ben je nu aanwezig tijdens zo’n klantreis? Het antwoord is contentstrategie. Je begint met een eigen website en/of blog van het kantoor, maar ook is het van belang om aanwezig te zijn op websites van derden die niet onder je eigen controle vallen. Potentiële klanten bezoeken namelijk talloze websites tijdens hun zoektocht, en als je ook op andere websites goed zichtbaar bent, heeft dit een positief effect op het resultaat.

We hadden het eerder over een potentiële klant die wil gaan scheiden en hier juridische hulp bij zoekt. Mocht je hier online diensten voor aanbieden, dan wil je een goede zichtbaarheid in zoekmachines met je eigen websites. Gebruik hierbij termen als online scheiden, tips bij scheiden, et cetera. Daarnaast wil je zichtbaarheid op het gebied van . Hiermee versterk je de waarde propositie van het bedrijf.

Of ze vinden jou

Wil je opvallen tussen alle juridische websites, dan moet je nadenken over marketing. Hoe trek je bijvoorbeeld aandacht naar jouw website? Wat maakt jou zo anders dan de rest? Dit is waar contentmarketing je bij kan helpen.

De laatste jaren is online marketing ontzettend gegroeid, ook in de juridische wereld. Vaste disciplines als Google Adwords zijn een gemeengoed geworden, wat de hoge kosten per klik bij Google bewijst.

Juridische zoekterm Kosten per klik
advocaat nodig € 3,25
echtscheidingsadvocaat amsterdam € 7,20
rechten werknemer bij arbeidsconflict € 5,57
advocatenkantoor in rotterdam € 10,96
letselschade advocaat rotterdam € 28,16

Maar vooral content marketing is populair geworden binnen online marketing. Hiermee geef je proactief en inhoudelijk antwoord op de vragen die leven binnen je doelgroep. Daarnaast toon je je kennis met inhoudelijke blogs en artikelen, in plaats van advertenties. Je prijst jezelf niet aan, maar biedt content die echt informeert.

Zoekmachines pikken dit soort verhalen over het algemeen goed op en bieden ze vervolgens aan als je doelgroep naar zo’n specifiek onderwerp zoekt. Logisch, want mensen zoeken niet naar reclames, maar naar informatie die hen verder helpt. Bovendien gebruikt volgens nieuwswebsite Emerce ongeveer 15 procent van de Nederlanders adblockers, die alle banners blokkeren.

Speciale contentaanpak

Wil je aan de slag met contentmarketing, dan heb je een strakke planning nodig. Hier kan een speciale contentaanpak ontwikkeld door Google je bij helpen. Hiermee breng je meer structuur aan in je eigen strategie. Hoe het werk leggen we je uit onder het visuele voorbeeld van het model.

contentmarketing 2

contentmarketing 3

Google Keyword Planner

Een goed onderzoek is bij een solide contentstrategie het halve werk. Je wilt immers weten welke informatie je potentiële klanten zoeken en welke vragen ze hebben, voor je hier een goed antwoord op kunt geven. Dit onderzoek kun je doen met de Google Keyword Planner, een tool die laat zien hoe vaak er gezocht wordt op bepaalde vragen. Daarnaast geeft de tool je suggesties voor onderwerpen.

Zodra je zicht hebt op de belangrijke thema’s, kun je gaan beslissen welke thema’s voor jou van belang zijn en analyseren hoe de markt eruit ziet. Als voorbeeld vind je hieronder een overzicht met de meest zichtbare spelers op basis van algemene advocaten-keywords. Dit zijn keywords als ‘advocaat zoeken’, ‘advocaat vergelijken’, ‘kosten advocaat’, et cetera.

contentmarketing 4

(Zichtbaarheid wordt bepaald aan de hand van zoekmachine-rankings van een selectie keywords)

Hygiëne-content

Je weet wat de vragen van je potentiële klanten zijn en naar welke informatie ze zoeken. Nu is het aan jou om antwoorden te geven op precies die vragen, door middel van inhoudelijke artikelen over je vakgebied.

Allereerst maak je de basislaag, de gros van de blogs en artikelen. Hiermee speel je in op de zoekbehoefte die altijd aanwezig is bij je potentiële klanten. Met het onderzoek wat je eerder deed, kun je bepalen waar je content over kunt schrijven voor je eigen website. Die content kun je vervolgens verspreiden onder andere publishers die aansluiten bij je doelgroep.

Aan scheiden gerelateerde zoektermen
Hoeveel alimentatie moet ik betalen voor een kind?
Kun je bestaande hypotheek overnemen na scheiding?
Wat kost een scheidingsmediator?
Kun je scheiden zonder advocaat?


Tips

  1. Basisvragen kun je goed beantwoorden in blogs of de FAQ.
  2. Goede SEO zorgt ervoor dat je artikelen goed opgenomen worden door Google, waardoor ze goed vindbaar zijn voor je doelgroep. Het is wel verstandig om specialisten in te schakelen, want SEO is een vak apart.

Hub-content

Vervolgens kun je inspelen op belangrijke interessegebieden, wat je kunt doen met hub-content. Dit bestaat uit blogs, artikelen en infographics over specifieke thema’s, waarmee je je diepgaande kennis toont. Deze content kun je sturen naar personen die hebben aangegeven interesse te hebben in deze onderwerpen. Dit kun je bijvoorbeeld doen via een nieuwsbrief, waarmee je op hun netvlies blijft.

Tips

  1. Maak speciale secties op je website voor specifieke thema’s, waar je je content netjes in ordent voor geïnteresseerden. Hierdoor blijven zij langer hangen, maar zoekmachines vinden dit ook prettig.
  1. Een speciaal themadomein kan je helpen bij je herkenbaarheid en je bereik. Dit kan bijvoorbeeld een website zijn met de titel ontslag.nl.

Hero-content

Als laatste werk je aan spotlight-content, waarmee je als kantoor of expert echt naar buiten wil treden. Dit kan bijvoorbeeld een speciaal onderzoek zijn waarin unieke inzichten naar boven komen. Die kun je vervolgens verwerken tot een sterk artikel. Hero-content doet het vaak goed op social media, en in sommige gevallen kun je zelfs via goede PR de pers bereiken met deze content.

Het nut van contentmarketing

Contentmarketing kan je goed helpen om nieuwe klanten te winnen, door ervoor te zorgen dat ze bij jou uitkomen met hun vragen. Logisch, want je klanten zoeken steeds vaker op het internet, wat betekent dat jij daar aanwezig moet zijn. Toch is alleen een website niet genoeg. Wil je dat potentiële klanten echt bij jou uitkomen, dan moet je inzicht krijgen in wat ze willen, waar ze naar zoeken en hoe jij hier op in kunt spelen. Bijkomend voordeel is dat je de dialoog kunt aangaan met de mensen die het beste bij jou passen.

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven