Uit een onderzoek naar de behoeften van cliënten van notarissen, blijkt dat cliënten van notarissen vooral prijs stellen op duidelijke taal. Niet te hoge kosten en snelheid zijn ook belangrijk.
‘Voorwaardelijke making’,‘waarvan akte in minuut’ en ‘plaatsvervulling gaat voor aanwas’. Het zijn wat voorbeelden van notarieel jargon waarmee de gemiddelde cliënt van een notaris niet zoveel kan. Het is dan ook niet verwonderlijk dat wat consumenten het liefst willen van de notaris willen duidelijke taal is.
Dat blijkt uit onderzoek dat de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) door Motivaction liet doen. Ook hoog op de wensenlijst staat ‘een lage prijs’. Verder werden onder meer snelheid, meedenken en de uitstraling en bereikbaarheid van een notariskantoor genoemd als antwoord op de vraag naar wat mensen van de notaris verwachten.
Taalcampagne
De KNB liet het onderzoek doen in het kader van het ontwikkelen van een nieuwe strategie voor het notariaat voor de komende jaren. Met het onderwerp ‘duidelijke taal’ is het notariaat al bezig. Onlangs won de KNB-socialmediacampagne #NotarisTaalZonderOmhaal een Grand Prix Content Marketing Bekroning. In deze campagne werden moeilijke termen op Facebook en Instagram uitgelegd op een ludieke manier. ‘Als de notaris het heeft over kleinkindlegaat bedoelt ‘ie gewoon dat je wat euro’s van opa krijgt’ en ‘Als de notaris het heeft over compos mentis bedoelt ‘ie gewoon dat je er met je kop bij moet zijn. De jury roemde de taalcampagne voor het opzoeken van het randje en de inhoud met een knipoog.
Infographics
Ook notarissen zelf denken er steeds vaker over na hoe ze hun cliënten goed kunnen uitleggen wat er in aktes staat. Een voorbeeld daarvan is notaris Barbara van Kampen uit Oss, die onlangs Meester van de week was. Zij publiceerde het boek Notaris in Beeld, waarin zij veel voorkomende notariële begrippen eenvoudig uitlegt, gecombineerd met infographics.